Α Φ Ι Ε Ρ Ω Μ Α
Β. ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΝΑ
1. ΑΝΝΟΥΛΑ ΤΟΥ ΧΙΟΝΙΑ
Στίχοι: Σαράντης Αλιβιζάτος
Μουσική: Μάριος Τόκας
Ερμηνεία: Αντώνης Καλογιάννης
2. ΑΝΝΑ
Στίχοι: Καλαμίτσης Γιάννης
Μουσική: Τάκης Μπουγάς
Ερμηνεία: Κώστας Καράλης
3. ΑΝΝΑ
Στίχοι: Mogol
Στα ελληνικά:Βασίλης Γιαννόπουλος
Μουσική: Lucio Battisti
Ερμηνεία: Λαυρέντης Μαχαιρίτσας
4. ΑΝΝΑ ΚΑΡΕΝΙΝΑ
Στίχοι: Θοδωρής Γκόνης
Μουσική: Νίκος Ξυδάκης
Πρώτη εκτέλεση: Νίκος Ξυδάκης
Στο Μέγαρο Μουσικής 1993
5. ΑΝΝΑ
Στίχοι: Δημήτρης Κούλπας
Μουσική: Θωμάς Μπακαλάκος
Ερμηνεία: Θωμάς Μπακαλάκος
6. ΕΙΔΑ ΤΗΝ ΑΝΝΑ ΚΑΠΟΤΕ
Στίχοι: Διονύσης Σαββόπουλος
Μουσική: Διονύσης Σαββόπουλος
Ερμηνεία: Διονύσης Σαββόπουλος
7. ΑΝΝΑ ΜΟΥ ΑΝΝΟΥΛΑ
Στίχοι: Παραδοσιακό
Μουσική: Παραδοσιακό
Πρώτη εκτελέση: Ξανθίππη Καραθανάση
Ερμηνεία: Κώστας Θωμαίδης
8 ΔΕΝ ΦΤΑΙΣ ΕΣΥ
Στίχοι: Πάνος Κατσιμίχας & Χάρης Κατσιμίχας
Μουσική: Πάνος Κατσιμίχας & Χάρης Κατσιμίχας
Ερμηνεία: Πάνος Κατσιμίχας & Χάρης Κατσιμίχας
9. ΑΝΝΑ
Στίχοι: Βαγγέλης Κωνσταντινίδης
Μουσική: Στέλιος Ρόκκος
Ερμηνεία: Στέλιος Ρόκκος
10. THREE PETHYA (σπάνιο)
ΤΡΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΒΟΛΙΩΤΙΚΑ (ΑΝΝΟΥΛΑ) σε διασκευή
Treea Pethya
The Devil’s Anvil
LP, Album ” Hard Rock From The Middle East ” 1967
Label: Columbia CS 9464
Treea Pethya
The Devil’s Anvil
11. ΤΗΣ ΤΟ ΒΓΑΛΑΝΕ
Στίχοι: Βαγγέλης Παπάζογλου
Μουσική: Βαγγέλης Παπάζογλου
Πρώτη εκτάλεση: Ρόζα Εσκενάζη
Ερμηνεία: Χάρις Αλεξίου
12. Ο ΔΕΡΒΙΣΗΣ ΚΑΙ Η ΑΝΝΑ 1934
Στίχοι: Ιάκωβος Μοντανάρης (Γιακουμής)
Μουσική: Ιάκωβος Μοντανάρης (Γιακουμής)
Πρώτη εκτέλεση: Στελλάκης Περπινιάδης και Άννα Πολίτισσα.
Ερμηνεία: Γιώργος Νταλάρας, Χάρις Αλεξίου
LP, Comp ” The Best Of Alexiou Vol.1 ” 1978
Ο Δερβίσης και η Αννα
Γιώργος Νταλάρας και Χάρις Αλεξίου
ΣΤΙΧΟΙ
1. ΑΝΝΑ
Αντώνης Καλογιάννης
Πάει καιρός που το φεγγάρι δεν περνάει από ‘δω
Το τοπίο είναι χακί, τρώει την καρδιά σου
Σε λευκό χαρτί τη νύχτα ξαναγράφω σ’ αγαπώ
στη σκοπιά παραμιλάω τ’ όνομά σου
Αχ, Αννούλα του χιονιά
δε θα είμαι πια μαζί σου
στου Δεκέμβρη τις εννιά
που έχεις Άννα τη γιορτή σου.
Χτες το βράδυ στ’ όνειρό μου, τι σου είναι το μυαλό
μπήκαν, λέει, περιστέρια στο στρατώνα
Κι όπως το ‘φερε η κουβέντα, μου είπαν όνειρο κι αυτό
σήκω πήγαινε στην Άννα του χειμώνα
Αχ, Αννούλα του χιονιά…
δε θα είμαι πια μαζί σου
στου Δεκέμβρη τις εννιά
2. ΑΝΝΑ
Κώστας Καράλης
Άννα, δεν είναι η βροχή που σου χαράκωσε το βλέμμα,
είναι που είσαι μοναχή κι αν τ’ αρνηθείς θα είναι ψέμα.
Ξέρω, ξέρω το δάκρυ το καυτό άμα το δω σε μάτια ξένα.
Άννα, γιατί να σου κρυφτώ, είμαι μονάχος σαν κι εσένα.
Έλα λοιπόν και μη ντραπείς
μα σε παρακαλώ μονάχα:
πες ό,τι θες, όμως μην πεις
πως μ’ έχεις αγαπήσει τάχα.
Άννα, οι άνθρωποι πονούν και τους φοβίζει το σκοτάδι.
Πόσοι γι’ αγάπη δε μιλούν για να περάσουν ένα βράδυ,
πόσοι δε λένε “σ’ αγαπώ” και το ξεχνάνε μόλις φέξει.
Άννα, ποτέ δε θα σ’ την πω αν δεν τη νιώσω αυτή τη λέξη.
3. ΑΝΝΑ
Λαυρέντης Μαχαιρίτσας
Πού να βρίσκεσαι πού…
Σε γυρεύω παντού…
Το άρωμά σου είναι εδώ…
Η σκιά σου είναι εδώ…
Μια κραυγή στη σιωπή,
και μια βόμβα βυθού,
είσαι μέσα μου…
Μια πληγή το κραγιόν στον καθρέφτη μου
ένα δε σ’ αγαπώ κατακόκκινο…
Ένα δε σ’ αγαπώ κατακόκκινο…
Άννα…
Άννα…
Λείπεις κι ακόμα δεν ξημέρωσε…
Η αγάπη μιας στιγμής στο λυκόφως και χάνεται…
Η αγάπη μιας στιγμής στο λυκόφως και χάνεται…
Κι εσύ, ποτέ δε μ’ είδες να τρελαίνομαι…
Κοίτα με… Κοίτα με…
Άννα… Άννα…
Όπου και να πας
θα σ’ ακολουθώ
έστω σαν σκιά σε ζητάω…
Όπου και να πας
πάντα θα `σαι εδώ
Άννα θα στο πω, σ’ αγαπάω…
Μια εικόνα τώρα μόνη…
Ταξιδεύει μες στη σκόνη…
Η μορφή σου σ’ ένα κάδρο…
Με κοιτάζει και παλιώνει…
Με κοιτάζει και παλιώνει…
Άννα… Άννα… Άννα… Άννα…
Πού να βρίσκεσαι πού…
Σε γυρεύω παντού…
Άννα… Άννα…
4. ΑΝΝΑ ΚΑΡΕΝΙΝΑ
Νίκος Ξυδάκης
Στην πόλη μας δεν φτάνει τρένο πια και συ προσμένεις.
Κόκκινη τσάντα έχεις αγκαλιά και περιμένεις.
Κοιτάς τα ξεχασμένα τα παλιά τα ξύλινα βαγόνια,
τους μαντεμένιους τους τροχούς, τις αλυσίδες τα μπουλόνια.
Αχ, που σκούριασαν τα χρόνια Άννα Καρένινα.
Όλα για σένα είναι μια φορά πάνω στις ράγες.
όλα για σένα είναι όπως παλιά καπνοί και ράγες,
Άννα Καρένινα.
Μέσα σε κύματα απ’ ατμό είδα μια νύχτα στο σταθμό να μπαίνει
καινούργια ατμομηχανή με οδηγό και θερμαστή και να σε παίρνει.
Κι από τότε τα τρένα σφυρίζουν μόνο για σένα,
Άννα Καρένινα.
Με καπνούς και με ήχους Άννα Καρένινα
Βράχους σε στίχους Άννα Καρένινα
5. ΑΝΝΑ
Θωμάς Μπακαλάκος
Καθώς η σκέψη μου σε ψάχνει
κι απομονώνει τις στιγμές
γίνεσαι φως, γίνεσαι άχνη
μέσα στα δάκρυα του χθες
Υφάντρα των ανέμων Άννα
σε άγγιξα στο κύλισμα των άστρων
Άννα
Να το θυμάσαι Άννα
οχτώ χρονάκια ζήσαμε μαζί
σαν το φεγγάρι Άννα
σου `γραφα κύκλους με τη μουσική
Άννα, ήλιε μου Άννα
Λέω να σε κλείσω σ’ ένα στίχο
για να ελαφρώσει το μυαλό
Να’ χει από σένα έναν ήχο
σαν την ανάσα σου γλυκό
6.. ΕΙΔΑ ΤΗΝ ΑΝΝΑ ΚΑΠΟΤΕ
Διονύσης Σαββόπουλος
Την παιδική μου φίλη
την είδα ξαφνικά
να στέκει
και να με κοιτά.
Αγάλματα κομμάτια
στα μάτια της τα δυο
λησμονημένες πόλεις
ναυάγια στο βυθό.
Ζεστό το μεσημέρι
το στόρι χαμηλό
κι η σκάλα
στο φωταγωγό.
Σβήνουν τα βήματα στη σκάλα
κανείς θα πλανηθούμε μοναχοί
θάλασσες πόλεις έρημοι σταθμοί.
Αλλάζουν όλα εδώ κάτω με ορμή
τι να καταλάβουμε οι φτωχοί.
Για πες μου μήπως ξέρεις
γι’ αυτήν που σου μιλώ
Άννα
τ’ όνομά της το μικρό.
Τη βλέπω κατεβαίνει
στέκεται στο σκαλί
και χάνεται για πάντα
στου κόσμου τη βουή.
7. ΑΝΝΑ ΜΟΥ ΑΝΝΟΥΛΑ
Κώστας Θωμαίδης
Ήμουν ξέγνοιαστο πουλί
όταν σ’ είχα πρωτοϊδεί
την αυγούλα, Άννα μου Αννούλα
έφυγες κι έχεις χαθεί
Απ’ τη στράτα σαν περνάς
την καρδούλα μου κεντάς
την αυγούλα, Άννα μου Αννούλα
μου `πες πως θα μ’ αγαπάς
Περπατώ εδώ κι εκεί
με το βήμα το βαρύ
την αυγούλα, Άννα μου Αννούλα
έφυγες κι έχεις χαθεί
8. ΔΕΝ ΦΤΑΙΣ ΕΣΥ
Πάνος & Χάρης Κατσιμίχας
Δε φταις εσύ για ό,τι έγινε, δε φταις εσύ
Φταίω εγώ έτσι όπως είχα ξεχαστεί
Τόσο καιρό τόσο πολύ καιρό
Βαθιά στον εαυτό μου
Και είχα πια ξεχάσει ν’ αγαπιέμαι
Και είχα πια ξεχάσει ν’ αγαπώ
Τόσο καιρό βαθιά στον εαυτό μου
Τόσο καιρό, τόσο καιρό
Τόσο πολύ καιρό, μα τώρα είσαι εδώ
Δε φταις εσύ για ό,τι έγινε, δε φταις εσύ
Φταίω εγώ γιατί δεν ήξερα τον τρόπο
Κι έπρεπε να σε χάσω για να μάθω
Πως η αγάπη είν’ απλή μα θέλει κόπο
Σκόρπισε με το γέλιο σου τη νύχτα ξαφνικά
Ότι είχα να σου πω δεν το πα σε κανένα
Κι άσε με να σε αγαπήσω απ’ την αρχή ξανά
Τα πιο καλά τραγούδια μου τα φύλαξα για σένα
Αααααα Άννα
9.ΑΝΝΑ
Στέλιος Ρόκκος
Μόνος εδώ να προσπαθώ
απ’ το μηδέν να κρατηθώ
μόνος εδώ κι εσύ αλλού
μόνος στην άκρη του μυαλού.
Άδεια σεντόνια, άδεια συρτάρια
άδειος κι ο κόσμος, μαύρα φεγγάρια.
Άννα, Άννα, Άννα σε φοβάμαι.
Μόνος εδώ, παντού σιωπή
για συντροφιά η ενοχή
μόνος εδώ στα σκοτεινά
μόνος παλεύω τα κενά.
Άδεια σεντόνια, άδεια συρτάρια
άδειος κι ο κόσμος, μαύρα φεγγάρια.
Άννα, Άννα, Άννα σε φοβάμαι.
Σε φοβάμαι.
11. ΤΗΣ ΤΟ ΒΓΑΛΑΝΕ
Χάρις Αλεξίου
Η Άννα ήταν η πιο όμορφη
μέσα στη γειτονιά της
μα οι μάγκες της το βγάλανε
κρυφά από τη μαμά της
Της το βγάλανε της το βγάλανε
της Άννας τ’ όνομά της
της Άννας τ’ όνομά της
και το `μαθε η μαμά της
Με μάγκες εγουστάριζε
να παίρνει τον καφέ της
γι αυτό και της το βγάλανε
μια νύχτα στον μπαχτσέ της
Της το βγάλανε της το βγάλανε
της Άννας τ’ όνομά της
της Άννας τ’ όνομά της
και το `μαθε η μαμά της
Άννα δεν το κανες καλά
μέσα στη γειτονιά σου
και πήγες και στο βγάλανε
κρυφά από τη μαμά σου
Της το βγάλανε της το βγάλανε
της Άννας τ’ όνομά της
της Άννας τ’ όνομά της
και το `μαθε η μαμά της
ΣΧΟΛΙΑ
Αγία Άννα: Η μητέρα της Θεοτόκου
Αν και δεν αναφέρεται σε κανένα βιβλίο της Καινής Διαθήκης, η Άννα κατέχει περίοπτη θέση στην ευσέβεια της Ορθόδοξης Εκκλησίας.
Η Αγία Άννα, σύμφωνα με την Ορθόδοξη Παράδοση, ήταν η μητέρα της Μαρίας, της μητέρας του Ιησού Χριστού. Το εξελληνισμένο όνομα Άννα προέρχεται από το εβραϊκό Χάνα που σημαίνει «εύνοια, χάρη».Το όνομα της Αγίας Άννας καθώς και του συζύγου της Ιωακείμ αναφέρονται μόνο σε απόκρυφα ευαγγέλια όπως για παράδειγμα το Πρωτοευαγγέλιο του Ιακώβου.
Βίος
Σύμφωνα με τις αντίστοιχες πηγές, η Αγία Άννα, η μητέρα της Μαρίας, της μητέρας του Ιησού Χριστού, καταγόταν από τη φυλή του Λευί. Ο πατέρας της, που ήταν ιερέας, ονομαζόταν Ματθάν και ιεράτευε την εποχή της βασιλείας της Κλεοπάτρας. Τη δε μητέρα της, την έλεγαν Μαρία.
Η Άννα είχε και δύο αδελφές, την ομώνυμη με τη μητέρα της Μαρία και τη Σοβήν. Και η μεν Μαρία, που παντρεύτηκε στην Bηθλεέμ, είχε κόρη τη Σαλώμη την μαία, η δε Σοβή, που παντρεύτηκε και αυτή στην Bηθλεέμ, την Ελισάβετ. Τέλος, η Αγία Άννα που παντρεύτηκε στην Γαλιλαία τον Ιωακείμ, γέννησε την Παρθένο Μαρία.
Η Αγία Άννα αξιώθηκε να έχει τη μεγάλη τιμή και ευτυχία να αποκτήσει μοναδική κόρη, τη μητέρα του Σωτήρα του κόσμου. Αφού η Αγία Άννα απογαλάκτισε τη Θεοτόκο και την αφιέρωσε στο Θεό, αυτή πέρασε την υπόλοιπη ζωή της με νηστείες, προσευχές και ελεημοσύνες προς τους φτωχούς. Τέλος, ειρηνικά παρέδωσε στο Θεό τη δίκαια ψυχή της, κληρονομώντας τα αιώνια αγαθά. Διότι ο ίδιος ο Κύριος διαβεβαίωσε ότι «οἱ δίκαιοι εἰς ζωὴν αἰώνιο ἀπελεύσονται» (Ματθαίου, κε’ 46). Οι δίκαιοι, δηλαδή, θα μεταβούν για να απολαύσουν ζωή αιώνια.
Κατά τον 5ο αιώνα η αυτοκράτειρα του Βυζαντίου Ευδοξία ανήγειρε ναό προς τιμήν της στα Ιεροσόλυμα, όπου, κατά την παράδοση, γεννήθηκε η Άννα. Περικαλλή ναό προς τιμήν της αγίας Άννας, έκτισε στην Κωνσταντινούπολη περί το 550 μ.Χ. ο αυτοκράτορας Ιουστινιανός. Λείψανο της Αγίας υπάρχει στην αγιορείτικη σκήτη της Αγίας Άννας, στον Ιερό Ναό της Αγίας Άννης Κατερίνης, καθώς και αλλού.
Η Ορθόδοξη Εκκλησία τιμά τρεις φορές την Αγία Άννα κατά τη διάρκεια του εορταστικού κύκλου: Στις 9 Δεκεμβρίου, τη Σύλληψή της, στις 25 Ιουλίου την Κοίμησή της και στις 9 Σεπτεμβρίου, μαζί με τον σύζυγό της Ιωακείμ. Η Καθολική Εκκλησία τιμά την Αγία Άννα στις 26 Ιουλίου.
Η Αγία Άννα (Hannah στα Αραβικά) τιμάται και από τη Μουσουλμανική Θρησκεία. Στο Κοράνι, η Άννα αναφέρεται ως σεβάσμια και πνευματική γυναίκα, μητέρα της Παναγίας.
1. ΑΝΝΟΥΛΑ ΤΟΥ ΧΙΟΝΑ Αντώνης Καλογιάννης
Ο στιχουργός Σαράντης Αλιβιζάτος αποκαλύπτει τις ιστορίες των τραγουδιών του!
Ο Σαράντης Αλιβιζάτος αποκαλύπτει στον Κωνσταντίνο Παυλικιάνη τις ιστορίες πίσω από τους στίχους του που τραγουδάει όλη η Ελλάδα!
«Αννούλα Του Χιονιά» – Αντώνης Καλογιάννης (1984, μουσική: Μάριος Τόκας)
Σ.Α.: Εγώ έψαχνα τότε τα «θρησκευτικά» μου. Είχα βρεθεί στους Ιεχωβάδες με κάποια Άννα. Στο δίσκο «Ξημερώνει» (1980), η Χαρούλα τραγούδησε το «Δεν Είδες» σε στίχους δικούς μου. Αυτό είχε δημοσιευθεί στα Επίκαιρα σαν ποίημα: «Δεν είδες τα δάκρυά μου / ίσως φταίω εγώ που τα ‘κρυψα / Δεν άκουσες, δεν άκουσες τα λόγια μου / ίσως φταίω εγώ που τα ψιθύρισα. / Στα μάτια μου όμως δεν διάβασες τίποτα;». Μπήκε από τον Αντώνη Βαρδή η μουσική και η λέξη «ποτέ» («Δεν είδες ποτέ τα δάκρυά μου»). Είχα δώσει στη Χαρούλα κάποια ποιητικά τετράδια και μου ζήτησε, βλέποντας το πρώτο τετράστιχο, να της βάλω ένα κουπλέ ακόμη. Το έφτιαξα, αλλά εκείνη την εποχή εγώ βρισκόμουνα με μία Άννα, η οποία έγραφε κι αυτή ποιήματα κι είχε αντιγράψει από τα Επίκαιρα το «Δεν είδες τα δάκρυά μου». Και της λέω:
– Αυτό πού το βρήκες;
Και μου λέει:
– Εγώ το έγραψα!
Εκείνη την ώρα έπαθα λίγο την πλάκα μου. Είδα πόσο το αγαπούσε και σιώπησα. Μετά έφυγα από τους Ιεχωβάδες κι έτσι βγήκε το «Αχ Αννούλα του χιονιά, δεν θα είμαι πια μαζί σου». Μετά δεν μιλήσαμε με την Άννα και δεν ήξερε ότι το έγραψα γι’ αυτήν. Δεν ήθελα, γιατί θα ντρεπότανε.
– Σε αυτό το δίσκο ερμηνεύεις το κομμάτι “Άννα” των Τ.Μπουγά και Γ.Καλαμίτση το οποίο ξαναθυμηθήκαμε φέτος από την επανεκτέλεση του Μιχάλη Χατζηγιάννη. Ποια είναι η άποψη σου για το γεγονός αυτό;
– Μια χαρά! Ο Μιχάλης είναι πολύ καλός τραγουδιστής. Με την ενορχήστρωση έχω κάποιες διαφωνίες, αλλά αυτά είναι γούστα. Ό,τι είναι καλό για μένα μπορεί να είναι αδιάφορο για κάποιον άλλο και «τούμπαλιν» που λέμε.
Εκείνο που έχει σημασία είναι ότι υπάρχει ένα σπουδαίο τραγούδι που έλκει και μάλλον θα έλκει γενιές και.. τούτο είναι έπαινος για τους δημιουργούς και θετική ψήφος για τις επιλογές μου. Το τραγούδι Αννα είναι ένα τρυφερό τραγούδι, που ωστόσο διαφέρει αρκετά από τα συνηθισμένα ερωτικά τραγούδια. Η μοναξιά, η ανάγκη για το σ’αγαπώ αλλά και η ανάγκη να είναι αυτό αληθινό είναι μέσα στα θέματα του τραγουδιού. Τι έχει τελικά περισσότερη αξία; να πει κανείς ένα σ’αγαπώ για να το πει και να νιώσει καλά και εκείνος που το λέει και εκείνος που το ακούει για μια στιγμή, για ένα βράδυ, ή να το κρατήσει και να το πει μόλις το νιώσει πραγματικά…;
3. ΑΝΝΑ Λαυρέντης Μαχαιρίτσας
Το 1999 ο Λαυρέντης Μαχαιρίτσας στο album Έτσι δραπετεύω απ΄ τις παρέες διασκεύασε στα ελληνικά το τραγούδι Anna του Lucio Battisti.
6. ΕΙΔΑ ΤΗΝ ΑΝΝΑ ΚΑΠΟΤΕΔιονύσης Σαββόπουλος
Διονύσης Σαββόπουλος: Πώς έγραψα «Το Περιβόλι του Τρελλού»
Στη φυλακή για να περνάει η ώρα, έγραψα τη «Δημοσθένους λέξη», τη «Θεία Μάνου», και τη «Θαλασσογραφία». Πολλοί απορούσαν. «Μα πώς βρε παιδί μου μέσα σε ‘κείνον το ζόφο εσύ έγραφες τραγούδια;». Μα γι’ αυτό χρειάζονται τα τραγούδια, για να μπορούμε να ξεπερνάμε τον ζόφο. Μετά, όταν βγήκα, συνέχισα να γράφω, έγραψα το «Είδα την Άννα κάποτε», τις «Πίσω μου σελίδες».
Η Άννα ήταν η κοπέλα του Σαββόπουλου. Λέει ο ίδιος για το πως έγραψε το τραγούδι: “Πριν ακόμη βέβαια μπω στη φυλακή χώρισα με το τότε κορίτσι μου και το ερωτεύτηκα μόλις χωρίσαμε. Το τραγούδι «Είδα την Άννα κάποτε» είναι τραγούδι έρωτος, αλλά μετά τον χωρισμό. Χωρίσαμε τελειωτικά, αλλά πολλές φορές ένας χωρισμός φέγγει, φωταγωγεί όλη την ιστορία. Δίνει το αληθινό νόημα μιας σχέσης και βοηθιέται αν υπάρχει και κανένα καλό τραγουδάκι από δίπλα…”
.Ίσως το τραγούδι με την πιο γοητευτικά μελαγχολική μελωδία, διαποτισμένο από τη νοσταλγία για την οριστικά χαμένη παιδική ηλικία. Το τσέλο σε αιχμαλωτίζει και το κομμάτι στο κλείσιμό του μεταμορφώνεται σ’ ένα απογειωτικό βαλς.
7. ΑΝΝΑ ΜΟΥ ΑΝΝΟΥΛΑ Κώστας Θωμαίδης
8. ΔΕΝ ΦΤΑΙΣ ΕΣΥ Χάρης και Πάνος Κατσιμίχας
10. TREEA PETHYA (ΤΡΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΒΟΛΙΩΤΙΚΑ) The Devil’ s Anvil
Το όνομα του γκρουπ ήταν The Devil’ s Anvil και φτιάχτηκε στη Νέα Υόρκη το 1966 με παραγωγό τον Felix Pappalardi, τον μπασίστα και τραγουδιστή των Mountain, όπως και παραγωγό ταυτόχρονα των Cream. Στους Devil’ s Anvil μπάσο, ρυθμική κιθάρα, αλλά και μπουζούκι έπαιζε ο Steve Knight, ο οποίος επίσης θα γινόταν ο κιμπορντίστας των Mountain, ακορντεόν και ούτι οι Άραβες Eliezer Adoram και Kareem Isaq αντιστοίχως, ενώ κιθαριστής και τραγουδιστής ήταν ο Jerry Sappir – κρατάμε το όνομα του τελευταίου, γιατί έχει σημασία. Το μοναδικό άλμπουμ των Devil’ s Anvil, που θα χαρακτηριζόταν προδρομικό για τη λεγόμενη world music ή το – πιο ευρέως διαδεδομένο σαν όρος – ethnic, ηχογραφήθηκε στα μέσα του 1967 με τίτλο «Hard Rock from the Middle East» και περιείχε έντεκα «πειραγμένα» κομμάτια από την Αραβία, την Τουρκία και την Ελλάδα. Η κυκλοφορία του δίσκου συνέπεσε δυστυχώς με τα γεγονότα του εξαήμερου Αραβο-ισραηλινού πολέμου, τον Ιούνιο του ΄67, με συνέπεια την άρνηση των αμερικανικών ραδιοφώνων να τον προωθήσουν, λόγω του περιεχομένου του. Το «Μάνα μου και Παναγιά» ήταν το ένα από τα συνολικά τρία ελληνικά κομμάτια που διασκεύασαν οι Devil’s Anvil – τα άλλα ήταν η πασίγνωστη και πολυδιασκευασμένη στην Αμερική «Μισιρλού» και το παραδοσιακό «Τρία παιδιά Βολιώτικα» (ως «Treea pethya»). Το 1967 ο Μίκης Θεοδωράκης ήταν γνωστός στις ΗΠΑ, είχε προηγηθεί η μουσική του για τον κινηματογραφικό «Ζορμπά» του Μιχάλη Κακογιάννη και αναγνωριζόταν κάπως σαν ένας νέος ταλαντούχος Έλληνας συνθέτης. Έχω την αίσθηση πως υπεύθυνος, για την επιλογή των Devil’ s Anvil να διασκευάσουν το εν λόγω τραγούδι του Θεοδωράκη, πρέπει να ήταν ο Jerry Sappir. Όπως και νά’χει, η ηχογράφηση αυτή παραμένει ένα από τα ωραιότερα, αν και αφανή όπως απεδείχθη, κομπλιμέντα που η ψυχεδελική rock σκηνή των sixties επιφύλαξε κυρίως στον Μίκη Θεοδωράκη.
«The best of Alexiou – Vol.1»
Ο άγνωστος «αμερικάνικος» δίσκος της Χαρούλας
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ Θανάσης Γιώγλου 12/02/2020 στο Ogdoo.gr
Όπως έχω ξαναγράψει παλαιότερα σε αντίστοιχες περιπτώσεις, στα χρόνια του ’50 και του ’60 η κυκλοφορία των ελληνικών δίσκων στην αγορά της Αμερικής και του Καναδά ήταν συνηθισμένο φαινόμενο. Στις χώρες αυτές έφθαναν μόνο οι μήτρες των ηχογραφήσεων και οι δίσκοι επανατυπώνονταν εκεί, με μικρές παραλλαγές στο εξώφυλλο (αλλαγές στη γραμματοσειρά κλπ), από την εταιρεία Peters International.
Το φαινόμενο γνώρισε ιδιαίτερη άνθηση στα χρόνια του ’70. Οι περισσότεροι δίσκοι των γνωστών Ελλήνων καλλιτεχνών, μετά την ελληνική έκδοσή τους, κυκλοφορούσαν και στην Αμερική, σημειώνοντας σημαντικό αριθμό πωλήσεων. Μετά από δεκαετίες βέβαια, «επαναπατρίσθηκαν» στα καταστήματα μεταχειρισμένων δίσκων της Ελλάδας, με αποτέλεσμα, να φθάσουν στα χέρια μας αρκετοί από αυτούς, άλλοτε σε τιμές φυσιολογικές, άλλοτε αστρονομικές.
Αξίζει να σημειωθεί, πως εκτός από τους δίσκους που κυκλοφορούσαν αυτούσιοι στην Αμερική, έκαναν την εμφάνισή τους και συλλογές με μεγάλες επιτυχίες των τραγουδιστών, που εκδόθηκαν αποκλειστικά εκεί.
Μια τέτοια συλλογή τραγουδιών με την Χάρις Αλεξίου κυκλοφόρησε το 1978 από την Peters, με τίτλο «The best of Alexiou – Vol.1» (δεν ξέρω αν κυκλοφόρησε ποτέ το Νο 2) με μια επιλογή από δώδεκα τραγούδια που είχαν κυκλοφορήσει στους τέσσερις πρώτους δίσκους της. Τα «12 λαϊκά τραγούδια», το «Αλεξίου 2», τις «Λαϊκές Κυριακές» του Σταύρου Κουγιουμτζή και τα «24 τραγούδια».
Τα χαρακτηριστικά σημεία του δίσκου είναι πως οκτώ από τα δώδεκα τραγούδια ήταν επανεκτελέσεις παλιών λαϊκών, επτά αναφέρονταν σε ισάριθμες γυναίκες (Άννα, Δημητρούλα, Ρόζα, Γκαρσόνα, Μανταλένα, Ερηνάκι, Ελενίτσα), και από τους τέσσερις δίσκους της Αλεξίου επιλέχθηκαν αποκλειστικά, λαϊκά τραγούδια, που γνώριζαν μεγάλη επιτυχία εκείνη την εποχή. Είναι επίσης χαρακτηριστικό πως, όπως συνέβαινε σε αυτού του είδους τις συλλογές, τόσο στο οπισθόφυλλο, όσο και στην ετικέτα του δίσκου, δεν αναγράφονται τα ονόματα των δημιουργών και οι συμμετέχοντες τραγουδιστές.
Καλή Ακρόαση και Χρόνια Πολλά στους εορτάζοντες