ΝΙΚΟΣ ΕΛΛΗΝΑΙΟΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΝΙΚΑΣ

ΑΣΕ ΜΕ ΝΑ ΦΥΓΩ
Στίχοι: Νίκος Ελληναίος

Μουσική: Γιώργος Μανίκας
Ενορχήστρωση: Γιώργος Θεοδοσιάδης
Ερμηνεία: Αλέκα Κανελλίδου
Vinyl, 7″, 45 RPM, Single ” Άσε με Να Φύγω / Λάθος ” 1974

ΕΡΜΗΝΕΙΑ: ΑΛΕΚΑ ΚΑΝΕΛΛΙΔΟΥ

ΕΡΜΗΝΕΙΑ: ΑΛΕΚΑ ΚΑΝΕΛΛΙΔΟΥ (ζωντανά)

ΕΡΜΗΝΕΙΑ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΤΣΑΡΟΣ 

ΕΡΜΗΝΕΙΑ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΤΣΑΡΟΣ (ορχηστρικό)

ΣΤΙΧΟΙ: ΝΙΚΟΣ ΕΛΛΗΝΑΙΟΣ

ΑΣΕ ΜΕ ΝΑ ΦΥΓΩ
Άσε με να φύγω σε παρακαλώ,
όλο και πιο λίγο κάθε μέρα ζω.
Έγινα σκιά σου και σ` ακολουθώ
και σ`ακολουθώ και σ’ακολουθω,
μα θα χαθώ…

Άσε με να φύγω σε παρακαλώ,
έστω και για λίγο
δώσ’ μου τον καιρό
για ν` αποφασίσω τι ζητάς να βρω,
τι ζητάς να βρω, τι ζητάς να βρω
και δεν μπορώ…

Δώσ’ μου τον καιρό τι ζητάς να βρω,
είμαι μια σκιά δίπλα σ` ένα φως
κι έρχονται στιγμές που νομίζω πως
όσο κι αν σ`αγαπώ, όσο κι αν σ`αγαπώ, πιο πολύ σε μισώ,
σε μισώ, σε μισώ…

Άσε με να φύγω σε παρακαλώ,
όλο και πιο λίγο κάθε μέρα ζω.
Έγινα σκιά σου και σ` ακολουθώ
και σ`ακολουθώ και σ’ακολουθω,
μα θα χαθώ.

Vinyl, 7″, 45 RPM, Single ” Άσε με Να Φύγω / Λάθος ” 1974


ΑΛΕΚΑ ΚΑΝΕΛΛΙΔΟΥ:Βιογραφία
Η Αλέκα Κανελλίδου γεννήθηκε στις 29 Ιανουαρίου 1946 στην Πλάκα, στην πλατεία Φιλομούσου Εταιρείας, όπου υπήρχε μαιευτήριο. Μεγάλωσε ακριβώς εκεί, κάτω από την Ακρόπολη, μαζί με τον μικρότερο αδερφό της. Στα παιδικά της χρόνια θυμάται να παίζει στους δρόμους της γειτονιάς χωρίς φόβο. Αυτή η αθώα εποχή της λείπει σήμερα. Πατέρας της Αλέκας Κανελλίδου ήταν ο βιολιστής Γιάννης Κανελλίδης. Στο πατρικό της ακουγόταν κυρίως κλασική μουσική και ό,τι έπαιζαν οι φίλοι μουσικοί του πατέρα της που επισκέπτονταν το σπίτι. Εκείνη όμως προτιμούσε να ακούει την μουσική της εποχής της, κυρίως τζαζ, και ιδιαίτερα τη γυναίκες, όπως η Έλλα Φιτζέραλντ, η Σάρα Βον, η Μπίλι Χόλιντεϊ και η Ντάινα Ουάσιγκτον. Ο πατέρας της ήθελε η κόρη του να μάθει και κάποιο μουσικό όργανο. Την πίεζε γι’ αυτό και παραπονιόταν που δεν το έκανε αλλά, όπως δηλώνει τώρα πια, υπήρξε τεμπέλα σε αυτό. Η Αλέκα Κανελλίδου, σε αντίθεση με άλλα παιδιά της εποχής της, δεν ήθελε να γίνει χορεύτρια ή τραγουδίστρια αλλά να σπουδάσει ψυχολογία. Η φωνή της όμως δεν περνούσε απαρατήρητη. Ο πατέρας της, έμπειρος μουσικός, είχε διακρίνει το ταλέντο της και την ενθάρρυνε στο ξεκίνημά της. Ένας φίλος του μουσικός έψαχνε μια κοπέλα να μπορεί να τραγουδήσει ξένα κομμάτια. «Θα πω στην κόρη μου», του απάντησε, κι έτσι η 17χρονη ακόμα μαθήτρια του 1ου Γυμνασίου Πλάκας βρέθηκε να τραγουδάει επαγγελματικά. Αγαπούσε την τζαζ κι έτσι ασχολήθηκε αρχικά με ξένο ρεπερτόριο. Η ίδια θεωρούσε πολύ σημαντική την γνώμη του πατέρα της, ειδικά σε αυτά τα πρώτα της βήματα. Η αποδοχή και η βοήθειά του ήταν αυτό που χρειαζόταν για να ξεκινήσει. Δεν της δίδαξε κάτι, απλά την ενέκρινε. Αν ήταν φάλτσα σίγουρα εκείνος θα το καταλάβαινε και θα της έλεγε να σταματήσει. Ήθελε, λοιπόν, κι εκείνος να γίνει τραγουδίστρια.

Ο ΠΡΩΤΟΣ ΔΙΣΚΟΣ 45 στροφών το 1964 – Η ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΒΑΓΓΕΛΗ ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΙΟΥ
Ενας καλός του φίλος, ο σπουδαίος συνθέτης Γιάννης Σπάρτακος το 1964 της έγραψε δύο τραγούδια, «Η λήθη» και «Ο μικρός βασιλιάς» τα οποία κυκλοφόρησαν στον πρώτο της δίσκο, των 45 στροφών. Η Αλέκα Κανελλίδου λέει γι αυτή την πρώτη της συνεργασία: «Με τον Σπάρτακο έκανα το πρώτο μου δισκάκι στα 18 μου, το 1964. Ήταν στενός φίλος του πατέρα μου και του άρεσα γιατί άρεσε και στους δυο μας η jazz. Όπως θα ξέρετε, είχε κάνει jazz στην Αμερική με τη Ρένα Βλαχοπούλου ο Σπάρτακος. Με ξεχώρισε κατά ένα τρόπο και γράψαμε δύο τραγούδια του με τη φωνή μου». Στην συνέχεια το 1966 ηχογράφησε δύο ακόμα μικρούς δίσκους των 45 στροφών, τον ένα σε μουσική του Βαγγέλη Παπαθανασίου και στίχους του Νίκου Μαστοράκη με τίτλο «Stranger» και τον άλλο πάλι σε στίχους του Νίκου Μαστοράκη, αλλα σε μουσική του Γιώργου Θεοδοσιάδη με τίτλο «Shy Boy». Για τη συνεργασία της με τον Βαγγέλη Παπαθανασίου θυμάται: «Ο Βαγγέλης έκανε μια δικιά του τρελή διασκευή σε ένα ξένο και τραγούδησα. Στην άλλη πλευρά του δίσκου το άλλο κομμάτι το’χε γράψει ο Νίκος Μαστοράκης. Σήμερα δεν τον βλέπω καθόλου (τον Βαγγέλη). Έχω χρόνια να μιλήσω, από τότε που τραγούδαγα στην «Αθηναία» κι έμενε δίπλα στο ξενοδοχείο κι ερχόταν και την άραζε στο καμαρίνι. Γαμώτο…Πως χάνεται ο κόσμος έτσι;» Η «Αθηναία», η καλοκαιρινή, εκεί όπου ήταν παλιά ο Ιππόδρομος ήταν ο πρώτο μαγαζί στο οποίο τραγούδησε η Αλέκα Κανελλίδου. Η Αλέκα Κανελλίδου έγινε γνωστή με το τραγούδι «Crazy Girl» στη ταινία του Γιάννη Δαλιανίδη «Οι θαλασσιές οι χάντρες» το 1967, όταν ντουμπλάρει την Ζωή Λάσκαρη. Ντούμπλαρε επίσης και την Έλενα Ναθαναήλ στο τραγούδι «Summer dream» στην ταινία του 1968 «Επιχείρηση Απόλλων». Το 1969 ηχογράφησε τον τελευταίο της δίσκο 45 στροφών με διασκευές δύο ξένες επιτυχίες της εποχής εκείνης το Ιταλικό «Io ti sento» με τον ελληνικό τίτλο «Σαν το καράβι» και το Αγγλικό «Come back and shake me», με τον ελληνικό τίτλο «Φέρε μου χαρά» με απόδοση των στίχων στα ελληνικά της γνωστής στιχουργού Ρέτη Ζαλοκώστα

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΤΡΑΓΟΥΔΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 1974
Τα συνταρακτικά γεγονότα που συνέβησαν σε Ελλάδα και Κύπρο τον Ιούλιο του 1974, έφεραν πολλές και μεγάλες αλλαγές σε όλους τους τομείς, αφού άρχιζε η εποχή της μεταπολίτευσης. Όπως ήταν φυσικό, όλα αυτά δεν ήταν δυνατό να μην επηρεάσουν και το Φεστιβάλ Τραγουδιού Θεσσαλονίκης. Τα πάντα άλλαξαν σχεδόν σε μια νύχτα, καθώς όλος ο προγραμματισμός πήγε περίπατο. Το 1974 ένας καλός της φίλος και μουσικός, ο Γιώργος ο Μανίκας, της πρότεινε να γράψουν ένα τραγούδι και να δηλώσουν συμμετοχή στο Φεστιβάλ Τραγουδιού Θεσσαλονίκης. Η Αλέκα Κανελλίδου τότε, νέα και ερωτευμένη, καθώς εκείνο τον καιρό γνώριζε και το μελλοντικό της σύζυγο και πατέρα του γιου της, δεν ήταν θετική από την αρχή. Τελικά όμως πείστηκε και πήγαν στον διαγωνισμό. Θυμάται μάλιστα και το σύντροφό της να ακολουθεί στην Θεσσαλονίκη.
Στο Φεστιβάλ Τραγουδιού Θεσσαλονίκης εκείνην τη χρονιά, το 1974 απο τα 632 τραγούδια που υποβλήθηκαν, «προκρίθηκαν» τα 24 και για πρώτη φορά ακούστηκαν περισσότερα από 20 (από δώδεκα τις πρώτες δύο βραδιές). Ωστόσο, τη βραδιά του «τελικού» πέρασαν και πάλι δέκα, όπως και όλες τις προηγούμενες χρονιές.
Μεγάλος νικητής της βραδιάς, ο Τώνης Βαβάτσικος με το «Ποιος να ξέρει στο βλέμμα του πίσω τι κρύβει ο Θεός για μας», που έγραψε και ερμήνευσε ο ίδιος, Τη δεύτερη θέση κατέλαβε ο Μιχάλης Βιολάρης με το «Αν» των Γιώργου Κριμιζάκη και Σώτιας Τσώτου, ενώ την τρίτη μιαν ερμηνεύτρια που και άλλες φορές είχε πάρει μέρος στο Φεστιβάλ (το 1966, το 1968 και το 1972), όμως το 1974 έκανε μεγάλη εντύπωση στον κόσμο με την ιδιαίτερη (αλλά τόσο μαγική…) φωνή της κερδίζοντας και το βραβείο ερμηνείας. Ήταν η Αλέκα Κανελλίδου με το «Άσε με να φύγω» σε στίχους του Νίκου Ελληναίου και η μουσική του Γιώργου Μανίκα, το οποίο ήταν η αφετηρία για μια μεγάλη καριέρα, γεμάτη πολλές και διαχρονικές επιτυχίες…

Ένα τραγούδι που ακόμη και σήμερα, σχεδόν μισόν αιώνα από τότε, παίζει στα ραδιόφωνα και γνωρίζει επανεκτελέσεις. Το τραγούδι Άσε με να φύγω τυπώθηκε για πρώτη φορά σε δίσκο 45 στροφών (Emi 70403) και μπήκε και στο LP της Αλέκας Κανελλίδου, 12 Ερωτικές Στιγμές, που κυκλοφόρησε τον Νοέμβριο του 1974.
Λίγο μετά κυκλοφόρησε και ο δίσκος 33 στροφών που είχε τα 10 τραγούδια που συμμετείχαν στην τελική βραδιά του διαγωνισμού στο Αλεξάνδρειο Μέλαθρο της Θεσσαλονίκης (21 Σεπτεμβρίου 1974).
Η επιτυχία του τραγουδιού είναι μεγάλη και μέσα στον Οκτώβριο το ηχογραφούν η Τζένη Βάνου (Minos 5545) και η Κλειώ Δενάρδου (Philips 6060216). Το τραγούδι όμως είναι διαχρονική επιτυχία. Δεν ξεχάστηκε
Το τραγούδι Άσε με να φύγω των Γιώργου Μανίκα και Νίκου Ελληναίου έχει μέχρι σήμερα 15 διαφορετικές ηχογραφήσεις.

Φεστιβαλ τραγουδιου Θεσσαλονίκης 1974 στην απονομή του βραβείου ο συνθέτης Γιώργος Μανίκας, η Αλέκα Κανελλίδου με το βραβείο, ο Γιώργος Θεοδοσιάδης που έκανε την ενορχήστρωση του τραγουδιού και ο παρουσιαστής του φεστιβάλ Άλκης Στέας

“ΑΣΕ ΜΕ ΝΑ ΦΥΓΩ”: Η ΑΠΟΓΕΙΩΣΗ ΤΗΣ ΚΑΡΙΕΡΑΣ ΤΗΣ
Η επιτυχία του τραγουδιού «Άσε με να φύγω» έκανα ευρύτερα γνωστή την Αλέκα Κανελλίδου.
Η Αλέκα Κανελλίδου λέει για το τραγούδι: «Τα 45άρια δισκάκια μου είχαν γίνει στη Music Box τα περισσότερα. Κοιτάξτε, είχα έναν παραγωγό πάντα από πίσω μου που με «έτρεχε». Όλοι περάσανε: Κι ο Γιώργος Μακράκης, κι ο Ηλίας Μπενέτος, κι άλλοι. Είχε ιδέες κι ο Μάτσας. Η καριέρα μου ξεκίνησε το ’74 όταν έκανα το δίσκο με το «Άσε με να φύγω», με το εξώφυλλο του Τάσου Φαληρέα, που δισκογραφήθηκε στην εταιρεία EMI. Παραγωγός μου τότε ήταν ο Τέρενς Κουίκ κι αυτός με πήγε απ’ την ΕΜΙ. Φιλαράκι μου χρόνια ο Τέρενς, τρελούλης, αλλά καλό παιδί».

Εμφανίστηκε στη συνέχεια δίπλα σε γνωστούς καλλιτέχνες ενώ ηχογράφησε και πολλούς δίσκους. Για εκείνη έγραψαν τραγούδια σημαντικοί συνθέτες και στιχουργοί, με σημαντικότερη την Νινή Ζαχά. Από τα εμπορικότερα άλμπουμ της Κανελλίδου είναι το «Για λίγους» του 1979 και το «Νύχτα είναι θα περάσει» του 1985, με τις συνολικές τους πωλήσεις να ξεπερνούν τα 100.000 αντίτυπα.
Η φωνή της είναι μοναδική και έχει χαρακτηριστεί από τις πιο σαγηνευτικές τζαζ φωνές της Ελλάδας. Η φωνή της είναι μοναδική στη νεότερη ιστορία του ελληνικού τραγουδιού και η αίσθηση ήταν πάντα ότι η Αλέκα ανήκει «κάπου αλλού». Αυτό το κάπως αδιόρατο προσδιοριστικό στοιχείο έχει να κάνει σαφώς με την τζαζ, μια μουσική στην οποία η Κανελλίδου μυήθηκε από μικρή από τον πατέρα της, τον βιολονίστα Γιάννη Κανελλίδη και, κυρίως, από τον θρυλικό πιανίστα Μανώλη Μικέλη.
Και η εμφάνισή της ήταν πάντα δικής της επιμέλειας. Για τα εξώφυλλα των δίσκων της η ίδια επιμελούνταν τα μαλλιά και τα ρούχα της. Οι εμφανίσεις της, που έχουν γίνει πια διαχρονικές, συνδυάζουν άψογα την απλότητα, την οποία υποστήριζε πάντα στο ντύσιμο, στην εμφάνιση αλλά και στην συμπεριφορά. Για την Αλέκα Κανελλίδου η ερμηνεία είναι σαν ένα κέντημα που το ξεκινάς και δεν το τελειώνεις ποτέ. Γι αυτό και δεν πιστεύει στις επιστροφές των καλλιτεχνών μετά από κάποια απουσία από την δημοσιότητα. Για εκείνη ένας καλλιτέχνης όταν έρχεται δεν φεύγει ποτέ. Απλά υπολειτουργεί, ξεκουράζεται ίσως, βλέπει όσα συμβαίνουν από απόσταση και όταν κρίνει την κατάλληλη στιγμή, βγαίνει και πάλι στο φως.

Γενικότερα η δημοσιότητα, αν δεν έχει άμεση σχέση με την δουλειά της, δεν αρέσει στην Αλέκα Κανελλίδου. Δεν τις αρέσουν οι συνεντεύξεις και δεν βγαίνει σε τηλεοπτικές εκπομπές. Κι αυτό γιατί δεν της αρέσει να απαντά σε ερωτήσεις κλισέ και να επαναλαμβάνει κοινότοπες απαντήσεις. Αυτό είναι κάτι που την κάνει αληθινή. Δεν είναι σνομπ άτομο, απλά δεν θεωρεί ότι είναι κάτι ξεχωριστό. Κι όσο για την αγάπη του κοινού, ποτέ δεν την θεώρησε δεδομένη. Κάθε φορά που τραγουδάει διεκδικεί την αγάπη του κοινού με την ψυχή της καθώς τίποτα δεν είναι δεδομένο. Κι αυτό το κατάλαβε περισσότερο με το πέρασμα του χρόνου.

Η σημαντική συνεργασία της με τη Νινή Ζαχά

Ο απολογισμός της δισκογραφίασ της είναι: Δεκαεννέα προσωπικοί μεγάλοι δίσκοι, στους οποίους συνεργάστηκε με δημιουργούς σαν τον Γιάννη Σπανό, τον Μάριο Τόκα, τον Γιώργο Χατζηνάσιο, τον Σπύρο Βλασσόπουλο, τον Λευτέρη Παπαδόπουλο, τη Σέβη Τηλιακού, τον Αλέξη Παπαδημητρίου κ.α., απ’ τους οποίους ξεπήδησαν τεράστιες ραδιοφωνικές επιτυχίες: «Μια περιπέτεια», «Μονά – ζυγά», «Δεν είναι έτσι η αγάπη» και, βέβαια, το «Άσε με να φύγω» των Μανίκα – Ελληναίου, σουξέ που την ακολουθεί εδώ και 45 ολόκληρα χρόνια! Η Αλέκα Κανελλίδου έχει αφήσει ανεξίτηλο το σημάδι της στην μουσική, κυρίως στις δεκαετίες ’70 και ’80. Για εκείνη η μουσική είναι σαν την μεγάλη της αδερφή, στην οποία καταφεύγει όταν θέλει να βρει χρόνο για τον εαυτό της, να χαλαρώσει. Κάποια στιγμή όμως αποτραβήχτηκε από τα φώτα της δημοσιότητας. Δεν έφυγε ποτέ από το τραγούδι, απλά ήθελε να πάρει τις αποστάσεις της.
ΠΗΓΕΣ: https://stixoi.info, www.discogs.com, /www.mousikogramma.gr, www.maxmag.gr, www.koutipandoras.gr

ΚΑΛΗ ΑΚΡΟΑΣΗ τα τραγούδια ανήκουν σε όποιον τα έχει ανάγκη