ΜΙΧΑΛΗΣ ΣΟΥΓΙΟΥΛ, ΜΙΜΗΣ ΤΡΑΪΦΟΡΟΣ

ΑΣ ΕΡΧΟΣΟΥΝ ΓΙΑ ΛΙΓΟ
Στίχοι: Μίμης Τραϊφόρος
Μουσική: Μιχάλης Σουγιούλ(τζόγλου)
Ερμηνεία: Δανάη (Στρατηγοπούλου)
LP, 10″, 78 RPM “Ας ερχόσουν για λίγο / Της φαντασίας το καράβι ” 1948

ΕΡΜΗΝΕΙΑ: ΔΑΝΑΗ (ΣΤΡΑΤΗΓΟΠΟΥΛΟΥ)

ΕΡΜΗΝΕΙΑ: TSUMANI’S WRONG (στα Ισπανικά)
Διασκευή, Ενορχήστρωση: Σταύρος Τσουμάνης
Ερμηνεία: Σοφία Πάτση

Το συγκρότημα «TSUMANI’S WRONG» αποτελείται από τους: Αντωνία Τσολάκη: ηλεκτρικό κοντραμπάσο & φωνητικά, Θάνος Τσελεμπής: τύμπανα, Στέφανος Σεκέρογλου: βιολί & φωνητικά, Νεοκλής Νεοφυτίδης: πιάνο & φωνητικά, Σταύρος Τσουμάνης΅: κλασική κιθάρα, Χρήστος Τάσιος: κρουστά, Φώτης Παπαθεοδώρου : ηχοληψία

ΣΤΙΧΟΙ: ΜΙΜΗΣ ΤΡΑΙΦΟΡΟΣ

ΑΣ ΕΡΧΟΣΟΥΝ ΓΙΑ ΛΙΓΟ
Πού να `σαι αλήθεια το βράδυ αυτό
που είμαι μόνος, μα τόσο μόνος
και που μαζί μου παίζουν κρυφτό
πότε η θλίψη και πότε ο πόνος

Πού να `σαι αλήθεια το βράδυ αυτό
που με χτυπάει τ’ άγριο τ’ αγέρι
να `ρθεις και μ’ ένα φιλί καυτό
να με γεμίσεις με καλοκαίρι

Ας ερχόσουν για λίγο
μοναχά για ένα βράδυ
να γεμίσεις με φως
το φριχτό μου σκοτάδι
και στα δυο σου τα χέρια
να με σφίξεις ζεστά
ας ερχόσουν για λίγο
κι ας χανόσουν μετά

Πού να `σαι, να `ρθεις το βράδυ αυτό
σ’ αυτούς τους δρόμους που σ’ αγαπούνε
το ντουετάκι τους το γνωστό
τα βήματά μας να ξαναπούνε

Πού να `σαι να `ρθεις το βράδυ αυτό
που `γινε φύλλο ξερό η ελπίδα
να `ρθεις κοντά μου να φυλαχτώ
από του πόνου την καταιγίδα

Ας ερχόσουν για λίγο
μοναχά για ένα βράδυ
να γεμίσεις με φως
το φριχτό μου σκοτάδι
και στα δυο σου τα χέρια
να με σφίξεις ζεστά
ας ερχόσουν για λίγο
κι ας χανόσουν μετά

VEN CONMIGO MI AMOR
Απόδοση στην ισπανική γλώσσα: Daniel Trujillo
En esta noche te busco yo
Inquieto, insomne, y solitario
Y a escondidas juegan, amor
Dolor y pena de vez en cuando

En esta noche te busco yo
Espero un viento que sopla fuerte
Y me da un beso de compasión
Llena mi vida de ardiente estío

Ven conmigo mi amor
Aunque sea solo una noche
Y llena de luz
Mis tinieblas fatales
Y con brazos muy fuertes
Abrazados los dos
Ven conmigo mi amor
Aunque me sueltes después

En esta noche donde estarás
En los caminos que aman tus pasos
En esas calles reconocidas
Donde por fin nos uniremos

En esta noche donde estarás
Que la esperanza se ha derrumbado
Me protegía como hoja seca
De la tormenta del dolor puro

Ven conmigo mi amor
Aunque sea solo una noche
Y llena de luz
Mis tinieblas fatales
Y con brazos muy fuertes
Abrazados los dos
Ven conmigo mi amor
Aunque me sueltes después

LP, 10″, 78 RPM “Ας ερχόσουν για λίγο / Της φαντασίας το καράβι ” 1948

Σοφία Βέμπο: Η αληθινή ιστορία πίσω από το χιλιοτραγουδισμένο “Ας ερχόσουν για λίγο”
Το περίφημο και χιλιοτραγουδισμένο “Ας ερχόσουν για λίγο” γράφτηκε στα τέλη της δεκαετίας του ’40, με αφορμή το μεγάλο έρωτα του Μίμη Τραϊφόρου και της Σοφίας Βέμπο. Η τραγουδίστρια “της νίκης” αρραβωνιάστηκε με τον σπουδαίο συγγραφέα και ποιητή στην Αίγυπτο το 1942, όπου είχαν διαφύγει στα χρόνια της Κατοχής, για να επιστρέψουν στην Αθήνα μετά την απελευθέρωση.‘Ενα χρόνο μετά την επιστροφή τους, αρχές 1946, παρουσίασαν την πρώτη τους δουλειά στη μεταπολεμική μεν, αλλά μπλεγμένη στον αδελφοκτόνο Εμφύλιο Αθήνα. Ήταν η επιθεώρηση Ελλάδα μου κουράγιο, που έγραψαν ο Μίμης Τραϊφόρος και ο Μήτσος Βασιλειάδης, με πρωταγωνιστές τα μεγαλύτερα ονόματα της εποχής: Σοφία και Αλίκη Βέμπο, Αυλωνίτης, Μαυρέας, Φιλιππίδης, Κοκκίνης, Βασιλειάδου και άλλοι.
Η επιθεώρηση αυτή παίχτηκε για έναν ολόκληρο χρόνο και η επιτυχία της ήταν τεράστια, τόσο από καλλιτεχνικής πλευράς, όσο και από οικονομικής. Η δε Βέμπο με το τραγούδι “Κάνε κουράγιο Ελλάδα μου”, σε μουσική του Μιχάλη Σουγιούλ, γνώρισε ένα προσωπικό θρίαμβο.
Ωστόσο, ενώ η παράσταση “έσκιζε” στην κυριολεξία ο κόσμος συνέρρεε κατά χιλιάδες, προέκυψε ξαφνικά “θέμα Σοφίας”, όταν ο αδερφός της ο Τζώρτζης αποκάλυψε τα σχέδιά του για περιοδεία της αδερφής του στην Αμερική. Ο Τζώρτζης, εκτός των όποιων σκέψεων έκανε για το καλό και την εξέλιξη της Σοφίας, δεν έβλεπε με καλό μάτι τον αρραβωνιαστικό της, συγγραφέα Μίμη Τραϊφόρο, και ήθελε με κάθε τρόπο να την απομακρύνει από κοντά του.’Ετσι, θεώρησε ότι ένα ταξίδι στην Αμερική θα ήταν μια καλή ευκαιρία για να τον ξεχάσει. Κυκλοφόρησαν και κάποιες έντονες φήμες εκείνες τις μέρες, πως στην Αμερική περίμενε τη Σοφία ένας πλούσιος γαμπρός με πολλά δολάρια. Η Σοφία πείστηκε από τον αδελφό της για την εξασφαλισμένη επιτυχία στην Αμερική και αποφάσισε να κάνει την περιοδεία, ενώ μάταια ο Τραϊφόρος προσπαθούσε να την κάνει να αλλάξει γνώμη. Η Σοφία δεν τον άκουγε και μάλιστα θα έφευγε χωρίς εκείνον. ‘Ετσι, το Σεπτέμβριο του 1947 ξεκίνησε για το ταξίδι της.

Ο Μιχάλης Σουγιούλ στην Πλάκα, με την Σοφία Βέμπο στη μέση, δεξιά ο Μίμης Τραϊφόρος και αριστερά ο ιδιοκτήτης του κέντρου «Ο Βράχος» (φωτ. Dimosthenis Gouras)

Η Βέμπο στην αμερικη θριάμβευσε πραγματικά, καθώς έσπευσαν να τη θαυμάσουν όχι μόνο οι Έλληνες ομογενείς, αλλά και πλήθος Αμερικανών πολιτών. Οι κριτικές των μεγάλων αμερικανικών εφημερίδων ήταν διθυραμβικές και έγραψαν μεταξύ άλλων: Η γοητευτικότατη Σοφία Βέμπο συναρπάζει το ακροατήριό της με τις εξαιρετικές ερμηνείες της.
Η Σοφία όμως θριάμβευσε στην Αμερική, αλλά στην Ελλάδα η επιθεώρηση “Ελλάδα μου, κουράγιο”, λόγω της απουσίας της διαλύθηκε σχεδόν αμέσως. ‘Οπως “διαλύθηκε” και ο Μίμης Τραϊφόρος, πληγωμένος αφάνταστα από την εγκαταλειψη της. Οι μέρες του ήταν εφιαλτικές. Η Σοφία του έλειπε αφάνταστα: η παρουσία της, η φωνή της, το γέλιο της, ακόμα και ο ίσκιος της, ενώ τα ερωτήματα μέσα του ήταν χιλιάδες. Πώς είχε φύγει από κοντά του, πώς το είχε κάνει αυτό; Kαι, βέβαια, εκείνοι οι ψίθυροι περί πλουσίου γαμπρού στην Αμερική τον τρέλαιναν. Ο καιρός περνούσε και δεν είχε νέα της, παρά μόνο από τις εφημερίδες, απ’ όπου μάθαινε τη θριαμβευτική πορεία της περιοδείας της.
Κάποια μέρα, έπειτα από καιρό, έφτασε επιτέλους ένα γράμμα της, το οποίο όμως ήταν τελείως ψυχρό, πικρό και αδιάφορο. Σαν να μην ήταν εκείνος ο άνθρωπός της, που έζησαν μαζί τόσα χρόνια.
Διαβάζοντας το πικρό και αδιάφορο γράμμα της Σοφίας, ο Τραϊφόρος ένιωσε μόνος, γεμάτος πάθος και απελπισία, και της έγραψε σαν απάντηση αυτά τα εκπληκτικά λόγια: “Πού να ‘σαι αλήθεια το βράδυ αυτό…”
*Από το βιβλίο “Mια ιστορία…ένα Τραγούδι…” του Ηρακλή Ευστρατιάδη

Ο ζωηρός Μίμης που θα παντρευτεί με την Σοφία αρκετά χρόνια αργότερα-το 1957– και θα τους χωρίσει μόνο ο θάνατος της Σοφίας το 1978, τη νοσταλγεί, του λείπει η Σοφία που βρίσκεται τόσο μακριά του στην Αμερική, στους ομογενείς όπου και θριαμβεύει καλλιτεχνικά, του λείπει πολύ και θέλοντας να την κάνει να γυρίσει πίσω… Γράφει ο ταλαντούχος Μίμης αυτούς τους στίχους για να την συγκινήσει, τη δε μελοποίηση θα αναλάβει ο Μιχάλης Σουγιούλ. 1947, η Σοφία στην Αμερική, Μιχάλης και Μίμης στην Αθήνα, το τραγούδι έτοιμο και θα το ερμηνέψει ανεπανάληπτα η σημαντική ερμηνεύτρια της εποχής με την μελωδική θεία φωνή και φίλη της Σοφίας, η Δανάη Στρατηγοπούλου.

ΔΑΝΑΗ (ΣΤΡΑΤΗΓΟΠΟΥΛΟΥ): Βιογραφία
Η Δανάη Στρατηγοπούλου γεννήθηκε στην Αθήνα στις 8 Φεβρουαρίου του 1913, αλλά τα παιδικά της χρόνια τα πέρασε στη Γαλλία (Παρίσι και Μασσαλία). Πατέρας ήταν ο μηχανικός και δημοσιογράφος Ιππόλυτος Στρατηγόπουλος (εντάχθηκε στον Δ.Σ.Ε και εγκαταστάθηκε στη Τσεχία) και μητέρα της η αρσακειάδα Τίμω. Ο θεατρικός συγγραφέας Ιδομενεύς Στρατηγόπουλος ήταν παππούς της. Στην Αθήνα επιστρέφει μαζί με την οικογένειά της το 1923, χρονιά που γεννήθηκε η μικρότερη αδελφή της, η φλαουτίστα και εθνομουσικολόγος Μίρκα Στρατηγοπούλου. Τελειώνοντας τις γυμνασιακές της σπουδές παρακολούθησε για ένα χρόνο οικονομικές επιστήμες και γράφτηκε στη Σχολή Πολιτικών Επιστημών, ενώ έλαβε δίπλωμα της Γαλλικής Ακαδημίας. Από πολύ νωρίς όμως ακολούθησε το ελαφρό τραγούδι και σπούδασε ορθοφωνία και φωνητική μουσική. Το 1935 πρωτοεμφανίζεται ως δημοσιογράφος, ενώ ένα χρόνο μετά το 1936 ασχολείται πλέον επαγγελματικά με το καλλιτεχνικό της πάθος, που ήταν το τραγούδι.

Την τέχνη του τραγουδιού διδάχθηκε από την εξαίρετη τότε καλλιτέχνιδα Μάγγη Καρατζά. Έτσι, αργότερα συμμετέχει στη Μάντρα του Αττίκ με το καλλιτεχνικό όνομα Δανάη, όπου και διέπρεψε ως η καλύτερη ερμηνεύτρια των αξιόλογων συνθέσεων του Αττίκ και Χαιρόπουλου, αποδίδοντας επίσης με εξαιρετική επιτυχία ελληνικά δημοτικά τραγούδια καθώς και ιδιότυπες ισπανικές μελωδίες. Όταν ξέσπασε ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος, η Δανάη κατέφυγε στα Τρίκαλα όπου και διέμενε η αδελφή της. Το 1946 βρίσκεται καθηγήτρια φωνητικής μουσικής στο Ελληνικό Ωδείο Αθηνών και στη Δραματική Σχολή Ευγ. Χατζίσκου.
Στην περίοδο της Χούντας διετέλεσε καθηγήτρια “τιμής ένεκεν” στην έδρα Ελληνικής Λαογραφίας στο Πανεπιστήμιο του Σαντιάγο Χιλής και κατά την περίοδο 1972-1973 τακτική έμμισθη καθηγήτρια στο αυτό Πανεπιστήμιο. Ήταν μέλος της Εταιρείας Στιχουργών και Μουσικοσυνθετών Ελλάδος, της Εταιρίας Ελλήνων Λογοτεχνών, της Επιτροπής Αλληλεγγύης με την Χιλή, του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών κ.ά.

Στη Χιλή με τον Νερούντα (δεύτερος) και τους υπουργούς Σέρτζιο και Αΐντα I Σουζα (άκρα)

Επίσης η Δανάη είχε δώσει σειρά διαλέξεων σε Πανεπιστήμια της Χιλής καθώς και πολλά ρεσιτάλ με ελληνικά τραγούδια. Είχε τιμηθεί με πολλές καλλιτεχνικές διακρίσεις, επαίνους, δύο βραβεία για τους στίχους της καθώς και ειδικό βραβείο της Προεδρίας της Χιλής επί Αγιέντε στο Φεστιβάλ του Χιλιανού ελαφρού τραγουδιού το 1972. Η Δανάη μιλούσε επίσης γαλλικά, ισπανικά και αγγλικά και ήταν μόνιμος κάτοικος της Ραφήνας. Διατηρούσε δε άριστες σχέσεις με την Χιλιανή Πρεσβεία των Αθηνών, μέχρι το θάνατό της στις 18 Ιανουαρίου του 2009.

Στο πλούσιο συγγραφικό της έργο ξεχωριστή θέση κατέχουν οι μεταφράσεις της στίχων του Πάμπλο Νερούδα, όπως και του επικού ποιηματος του Canto General (Γενικό άσμα). Είχε εκδώσει πολλά βιβλία, καθώς και τον δίσκο «Τα πιο όμορφα τραγούδια του Αττίκ». Επίσης διατηρούσε το ψευδώνυμο «Αργυρώ Καλιγά».

Είχε παντρευτεί τον δημοσιογράφο Γιώργο Δ. Χαλκιαδάκη (πέθανε το 1954) με τον οποίο απέκτησε μια κόρη, την ερμηνεύτρια του ντουέτου Λήδα-Σπύρος, τραγουδοποιό και ποιήτρια Ειρήνη-Λήδα Χαλκιαδάκη. Η Δανάη Στρατηγοπούλου έφυγε από τη ζωή πλήρης ημερών στις 18 Ιανουαρίου 2009, σε ηλικία 96 ετών.              ΠΗΓΕΣ: /www.womantoc.gr, socialsecurity.gr, /www.in.gr, www.kalitheapress.gr, https://palko.gr, www.kosmosnf.gr, https://stixoi.info, www.discogs.com, https://danaestratigopoulou.gr

ΚΑΛΗ ΑΚΡΟΑΣΗ τα ωραία τραγούδια δεν τελειώνουν ποτέ, και πάντα…Όλα αρχίζουν ξανά”.