ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΚΑΝΑΣ, ΜΙΧΑΛΗΣ και ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΚΑΛΟΓΕΡΑΚΗΣ

ΑΥΤΟΙ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΔΕΝ
Στίχοι: Μιχάλης Γκανάς
Μουσική: Μιχάλης Καλογεράκης
Ερμηνεία: Μιχάλης & Παντελής Καλογεράκης
CD, Minimax, EP, Stereo “4η Ακρόαση της Μικρής Άρκτου N° 1”

ΕΡΜΗΝΕΙΑ: ΠΑΝΤΕΛΗΣ & ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΛΟΓΕΡΑΚΗΣ

ΣΤΙΧΟΙ: ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΚΑΝΑΣ

ΑΥΤΟΙ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ ΔΕΝ
Αυτοί παιδί μου δεν
δεν σου χαρίζουν ούτε τη νύστα τους

Όλο δεν και δεν και δεν – τρο δε φυτεψαν τα χέρια τους.

Δεν χάιδεψαν σκυλί, γατί, πουλάκι πληγωμένο,
γυναίκα άσχημη και στερημένη.
Αυτοί παιδί μου δεν.

Αυτοί παιδί μου δεν
δεν δίνουν του αγγέλου τους νερό.

Όλο δεν και δεν και δεν – τρο δε φυτεψαν τα χέρια τους.

Αυτοί παιδί μου δεν
δεν είδαν κατάργησαν τα μάτια τους

Δεν χαιδεψανε σκυλί, γατί, πουλάκι πληγωμένο,
γυναίκα άσχημη και στερημένη.

Αυτοί παιδί μου δεν
δεν ξέρουνε, δεν αγαπούν,
ξέρουνε μόνο ν’ απαιτούν
δεν ξέρουνε, δεν αγαπούν,
ξέρουνε μόνο ν’ απαιτούν

περισσότερα περισσότερα περισσότερα, περι…
που έτσι γράφεται το μέλλον μας.

CD, Minimax, EP, Stereo “4η Ακρόαση της Μικρής Άρκτου N° 1”

Είναι δίδυμοι. Ο Μιχάλης και ο Παντελής Καλογεράκης είναι δύο νέοι μουσικοί από την Κρήτη που μελοποιούν από τα 16 τους χρόνια ποιητικό λόγο. Εμφανίστηκαν και διακρίθηκαν στην 4η Ακρόαση της Μικρής Άρκτου, ως τραγουδοποιοί και το πρώτο τους τραγούδι Αυτοί παιδί μου δεν, σε ποίηση Μιχάλη Γκανά, αγαπήθηκε αμέσως από το κοινό και τους ραδιοφωνικούς παραγωγούς. Ο Μιχάλης Καλογεράκης λέει για τον πρώτο τους δίσκο: «Σημαντική/ βασική ήταν η συνάντησή μας με την Μικρή Άρκτο, τον Παρασκευά Καρασούλο, τον Ανδρέα Γεωργιάδη και την Βιβή Γερολυμάτου. Ξεκινήσαμε τα πρώτα μας βήματα στη δισκογραφία με το cd-single που κυκλοφόρησε ως αποτέλεσμα της διακρισης μας από την 4η ακρόαση της Μικρής Άρκτου το 2013»

Η πρώτη ολοκληρωμένη δισκογραφική δουλειά, που κυκλοφορεί από τη Μικρή Άρκτο (κυκλοφορία Νοέμβριος 2016) και έχει τον τίτλο Προσωπικό, περιέχει μελοποιημένα ποιήματα των: Μιχάλη Γκανά, Γκρέγκορυ Κόρσο, Μηνά Δημάκη, Γιάννη Ευθυμιάδη, Πάμπλο Νερούδα, Ντίνου Σιώτη, Μπέρτολτ Μπρεχτ, Πάουλ Τσέλαν, Φερνάντο Πεσσόα, Τζελαλαντίν Ρουμί με τη συμμετοχή της Μαρίας Φαραντούρη (με την οποία εμφανίστηκαν στις παραστάσεις της στον Παρνασσό το Φεβρουάριο 2017 και στην καλοκαιρινή περιοδεία της). Το «Προσωπικό» είναι μια πρώτη δισκογραφική κατάθεση που καταχωρείται στις πλέον αξιόλογες των τελευταίων χρόνων και συνιστά μιαν ισχυρή υποθήκη για ένα ακόμα σημαντικότερο μέλλον.
Για τη συμμετοχή της Μαρίας φαραντούρη στο δίσκο ο Παντελής Καλογεράκης τονίζει ότι: «Η Μαρία Φαραντούρη μας αγκάλιασε και μας στήριξε πολύ σε όλη αυτή την εργασία. Η φωνή της στα τρία αυτά τραγούδια έδωσε στα ποιήματα τη φωνή που τους αρμόζει. Στην μπαλάντα του Ευθυμιάδη μια γλυκιά αισθαντικότητα, στον Μπέρτολτ Μπρεχτ τη μόνη αλήθεια και στον Πάουλ Τσέλαν μια δυνατή καταγραφή του περιεχομένου»

Το καλοκαίρι του 2017 συμμετείχαν στην παράσταση του Θοδωρή Γκόνη στο Φεστιβάλ Αθηνών «Εθνικός κήπος – Περίπατος μαθητείας και αλητείας» με τον Χρήστο Χατζηπαναγιώτη και την Ελένη Κοκκίδου, ενώ οι δυο τους, παράλληλα με τις εμφανίσεις τους στο πλευρό της Μαρίας Φαραντούρη, πραγματοποίησαν μία μίνι περιοδείας στο 60ο Φεστιβάλ Φιλίππων στη Καβάλα, σε Καστοριά, Αθήνα και Ηράκλειο.
Από τον Οκτώβρη του 2017 συνεχίζουν τις εμφανίσεις τους σε διάφορους χώρους στην Αθήνα όπως στον Ιανό, στο Café του Νομισματικού Μουσείου, στην Οικία Κατακουζηνού ενώ τραγούδησαν στην τελετή λήξης του 3ου Διεθνές Φεστιβάλ ποίησης στο Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη.

Τέλος, το Δεκέμβριο του 2017 εκδόθηκε από τη Μικρή Άρκτο μία νέα δισκογραφική δουλειά με τίτλο «Κάτι Παράξενο» σε σύνθεση Μιχάλη Καλογεράκη πάνω σε ποίηση με ερμηνευτή τον νέο ταλαντούχο Απόστολο Κίτσο ενώ συμμετέχει ερμηνευτικά και ο Παντελής Καλογεράκης. Σε μια εποχή άνυδρη και εξαιρετικά δύσκολη, ο Μιχάλης και ο Παντελής Καλογεράκης επιστρέφουν στη μελοποιημένη ποίηση, με έναν τρόπο όμως ζωντανό, απλό και χαρούμενο, αναζητώντας στην παράδοση μιας ισχυρής πολιτιστικής μας αναφοράς σύγχρονο και επίκαιρο τρόπο έκφρασης.

ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΙ ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΚΑΛΟΓΕΡΑΚΗΣ
«Μεγαλώσαμε στο Ηράκλειο της Κρήτης και από το 2010 ζούμε στην Αθήνα και ασχολούμαστε με τη μουσική. Ο Παντελής σπουδάζει στη δραματική σχολή του Ωδείου Αθηνών. Οι γονείς μας είναι εκπαιδευτικοί, έχουμε ακόμη έναν αδερφό, τον Νικόλα, 10 χρόνια μικρότερό μας. Στο σπίτι πάντα υπήρχαν ποιητικές συλλογές. Με τα τραγούδια του Διονύση Σαββόπουλου μεγαλώσαμε, με το “Φορτηγό”, κι όταν μάθαμε να παίζουμε τα πρώτα ακόρντα στην κιθάρα, επειδή οι γνώσεις μας για να τραγουδήσουμε γνωστά κομμάτια ήταν ελάχιστες, θεωρούσαμε ευκολότερο να πιάσουμε τον λόγο του Σεφέρη, του Ελύτη κ.ά. Στην Α΄ Λυκείου μελοποιήσαμε τα “Πατώματα” του Μπρεχτ. Στην αρχή ήταν σαν παιχνίδι η μελοποίηση. Δεν καταλαβαίναμε ακριβώς τα λόγια του Σεφέρη “ο κόσμος είναι απλός” στον “Ερωτικό λόγο”.
Αργότερα, όταν γνωρίσαμε τον Μιχάλη Γκανά, τον Γιάννη Στίγκα, τον Νίκο Μοσχοβάκο, τη Μάρθα Φριντζήλα, αρχίσαμε να συνειδητοποιούμε περισσότερα».
Ο Μιχάλης σπουδάζει στην ΑΣΟΕΕ Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων και ο Παντελής στο Οικονομικό της Νομικής. Οι σχολές «ήταν τα εισιτήριά μας για να έρθουμε στην Αθήνα. Βλέπεις, λίγο προτού δώσουμε Πανελλήνιες γνωρίσαμε στην Κρήτη τον Μιχάλη Γκανά, ο οποίος μας είπε: “Οταν έρθετε στην Αθήνα, πάρτε με τηλέφωνο”. Το πρώτο τετράμηνο ήμασταν συνέχεια στις εκδόσεις “Μελάνι”, στο γραφείο της Πόπης Γκανά». Μετά ήρθε η «Μικρή Αρκτος», το «Βουκολικόν», ένας δίσκος σε συνεργασία με την Περιφέρεια και το Ιστορικό Αρχείο Κρήτης και στόχο την εξερεύνηση παραδοσιακών ήχων και της ποίησης του Παύλου Βλαστού, έπειτα το άλμπουμ «Προσωπικόν». Οπως οι περισσότεροι γονείς έτσι και οι δικοί τους ανησυχούσαν για τα μαθήματα που παραμελούσαν, μέχρι που «ένα τηλεφώνημα της Φαραντούρη ηρέμησε τα πνεύματα. Ομως δεν ήταν ποτέ πιεστικοί γονείς»

.Live στο σαλόνι
Κάνουν live ακόμη και στο σαλόνι του σπιτιού τους. Είναι σε πολυκατοικία της οδού Ακαδημίας, κάπως μεγαλούτσικο διαμέρισμα, με δύο γάτες να σουλατσάρουν και χώρο για 40 άτομα. Συνήθως συνομήλικο κοινό. «Είναι μια μορφή παράστασης που διαρκεί 80 λεπτά, με ποιήματα του Πάουλ Τσέλαν, του τελευταίου της γενιάς Beat Γκρέγκορι Κόρσο, του Τζελαλεντίν Ρουμί, του Φερνάντο Πεσσόα και δικά μας τραγούδια που φτιάχνουν μια συνθήκη. Δεν είναι βολική η ατμόσφαιρα ενός μπαρ, αντίθετα είναι άνετη η ατμόσφαιρα ενός σαλονιού όπου άλλοι κάθονται σε καναπέδες, καρέκλες ή στο πάτωμα». Ελεύθερες βραδιές χωρίς εισιτήριο, στις οποίες υπάρχει και ρακί από την Κρήτη.
Ο Μιχάλης και ο Παντελής εξηγούν ότι: «Ουσιαστικά αυτό γίνεται επειδή ακόμα δεν είμαστε ”ψημένοι” στο χώρο. Πριν δύο χρόνια θα ήταν αδιανόητο να πούμε στον άλλον ”Έλα και δώσε λεφτά για να μας ακούσετε”. Ανεπαίσθητα προέκυψε αυτό με το σαλόνι, για να σταθούμε στα πόδια μας και να λέμε ”Τώρα θα βγούμε κανονικά να εκτεθούμε’»….«Στα live μας, επίσης, δε λέμε διασκευές, αλλά μόνο τα δικά μας τραγούδια. Καταλαβαίνεις πως δεν είναι εύκολο για ένα μαγαζί να μας κλείσει. Προς το παρόν, ζούμε είτε με άλλες δουλειές…».
Για τη συμμετοχή του καθενός στη συνεργασία τους:«Εγώ έχω αναλάβει τον ρόλο του συνθέτη, ο Παντελής μέσω της υποκριτικής δίνει βάση στον λόγο. Ο καθένας δίνει κάτι και μαζί ενώνουμε τις δυνάμεις μας. Πάντα ήμασταν μαζί. Πρώτη φορά βγήκαμε με παρέα από το σχολείο για καφέ στην Α΄ Λυκείου. Μέχρι την Γ΄ Γυμνασίου αράζαμε σπίτι μετά τα μαθήματα και ασχολούμασταν με την ποίηση και το τραγούδι. Αυτό είναι λίγο… “Κυνόδοντας”, ε; Ενας ψυχολόγος ερμηνεύει ότι θα μπορούσε να δημιουργήσει πρόβλημα στην ψυχοσύνθεσή μας. Μια άλλη ερμηνεία είναι πώς νιώθεις ο ίδιος. Εμένα ο Παντελής με βοήθησε πολύ σε πολλά σημεία που ήμουν πιεσμένος. Είναι σημαντικό να έχεις ένα στήριγμα». (/www.kathimerini.gr)
ΠΗΓΕΣ: https://stixoi.info, www.discogs.com, /www.kathimerini.gr, https://mikri-arktos.gr, /www.alfavita.gr, http://bosko-hippydippy.blogspot.com

ΚΑΛΉ ΑΚΡΟΑΣΗ Τα ωραία τραγούδια δεν τελειώνουν ποτέ, και πάντα… ”Όλα αρχίζουν ξανά”.