Harry Belafonte, Νάνα Μούσχουρη
ΗΤΑΝ ΤΟΥ ΜΑΗ ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟ
Ποίηση Νίκος Γκάτσος (απόσπασμα από την “Αμοργό”)
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
Ερμηνεία Harry Belafonte, Νάνα Μούσχουρη
LP, Album, ” An evening with Belafonte / Mouskouri ” 1965
Από τη συναυλία που έδωσε ο Μάνος Χατζιδάκις στο Καστελόριζο
στις 22 Αυγούστου 1991 η Νανά Μούσχουρη σε μία σπάνια ερμηνεία
Στίχοι: Νίκος Γκάτσος Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
ΣΤΙΧΟΙ
Ήταν του Μάη το πρόσωπο
του φεγγαριού η ασπράδα
ένα περπάτημα ελαφρύ
σαν σκίρτημα του κάμπου
Κι αν θα διψάσεις για νερό
θα στίψουμε ένα σύννεφο
κι αν θα πεινάσεις για ψωμί
θα σφάξουμε ένα αηδόνι
LP, Album, ” An evening with Belafonte / Mouskouri ” 1965
Ο Χάρι γνώρισε τη Νάνα το 1963 και οι δύο καλλιτέχνες ανέπτυξαν μια ξεχωριστή φιλία, συμβολικό καλλιτεχνικό αποτέλεσμα της οποίας το 1965 είναι ο ως άνω δίσκος. Ετσι ξεκίνησε μια επιτυχημένη συνεργασία με την Νάνα Μούσχουρη στο «An Evening With Belafonte / Mouskouri» όπου ο Χάρι Μπελαφόντε τραγουδά Μάνο Χατζιδάκι στα ελληνικά εκφράζοντας έτσι τον μεγάλο θαυμασμό του για τον Έλληνα δημιουργό και φυσικά ντουέτο με τη Νάνα. Ακολούθησε μια σειρά συναυλιών και τηλεοπτικών εμφανίσεων κάνοντας ένα πολύ πετυχημένο ντουέτο με την Ελληνίδα τραγουδίστρια που έκανε διεθνή καριέρα..
Σε συνέντευξή της στα ΝΕΑ 19 Απριλίου 2018 στην Λιάκα Ζωή η Νάνα Μούσχουρη διηγείται την πρώτη της συνάντηση με τον Harry Belafonte το 1963 στη Νέα Υόρκη.
– Τι θυμάστε από την πρώτη επαφή σας με τον Χάρι Μπελαφόντε;
– Τηλεφώνησε στον παραγωγό μου, τον Κουίνσι Τζόουνς, με τον οποίο είχε ηχογραφήσει το «Nana Mouskouri in New York – The girl from Greece sings» (σ.σ.: από τη Mercury/Minos-EMI/Universal). Και του είπε «είδα ένα κορίτσι να τραγουδά στη Γιουροβίζιον με γυαλιά, ξέρεις ποια είναι;» (σ.σ.: το 1963 η Νάνα Μούσχουρη είχε τραγουδήσει το «A force de prier» εκπροσωπώντας το Λουξεμβούργο). Ετσι τον Σεπτέμβριο του 1963 πήγα στη Νέα Υόρκη όπου με παρέλαβαν μαζί με τον πρόεδρο της Mercury Ιρβινγκ Γκριν, με πήγαν στο Plaza όπου το βράδυ είχαμε την πρώτη γνωριμία με τον Χάρι. Ήταν στο δείπνο η πρώην γυναίκα του Τζούλι, ο μάνατζερ του και οι βοηθοί του. Μιλούσα λίγα αγγλικά τότε – ήμουν 26 ετών… Δεν με άφησαν να μιλήσω καν μόνη μαζί του. Ανυπομονούσε να ακούσει το εθνικό μου ρεπερτόριο. Οταν πήγα στο στούντιο την επόμενη μέρα η ατμόσφαιρα δεν είχε καμία σχέση με το φιλικό κλίμα που είχαμε το προηγούμενο βράδυ στο τραπέζι. Στο στούντιο υπήρχαν τρεις έλληνες μουσικοί που με ρώτησαν τι θα ήθελα να παίξουν για να τραγουδήσω. Εγώ ήμουν καινούργια τραγουδίστρια και δεν ήξερα να τους πω λαϊκά. Ήταν πολύ ωραία αλλά δύσκολα. Είχα προσπαθήσει κάποια στιγμή αλλά δεν μπόρεσα. Ετσι τους είπα α καπέλα το «Φιδάκι» του Μάνου Χατζιδάκι, σε στίχους του Αλέξη Σολωμού: «Κάτω στο ρέμα βγαίνει/ένα φιδάκι, /κάτω στο ρέμα στο ρεματάκι. Κι η φιδομάνα λέει/στο φιδάκι, κάτω στο ρέμα στο ρεματάκι./Σαν μεγαλώσεις κανακάρη μου, σαν μεγαλώσεις, ποιος στη χάρη μου./Σαν μεγαλώσεις, ποιος στη χάρη μου./Σαν μεγαλώσεις, αχ τρομάρα μου!». Όλοι χειροκρότησαν θερμά. Για πολλά χρόνια το είχα βάλει στην αρχή του προγράμματος μαζί με το «Ενα μύθο θα σας πω». Το τραγούδι που έγινε πάντως επιτυχία με τον Μπελαφόντε ήταν το «Try to remember». Λέγαμε όμως και το «Ερήνη» των Τραϊφόρου – Γιαννίδη. Είχα την τύχη να γνωρίσω μεγάλος μουσικούς που με έβαλαν σε έναν μουσικό δρόμο. Εφτιαξα μια αλήθεια.
“Έτσι, έγινε ο δάσκαλός μου σε μουσικές επιλογές και με εισήγαγε σε ένα ρεπερτόριο μοναδικό που ο ίδιος είχε ανακαλύψει. Καλλιτέχνης με ανθρωπιά, ελευθερία, ενθουσιασμό και γενναιοδωρία” πρόσθεσε.
“ΗΤΑΝ ΤΟΥ ΜΑΗ ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟ ” Ή Ο ΜΑΗΣ ΤΟΥ ΜΑΝΟΥ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙ
Το πιο γνωστό τραγούδι του Μάνου Χατζιδάκι για τον Μάη, είναι στίχοι από την Αμοργό του Νίκου Γκάτσου. Το τραγούδησε για πρώτη φορά η Νάνα Μούσχουρη το 1960, στο ντοκιμαντέρ του Wolfgang Mueller – Sehn, “Ελλάς, η χώρα των ονείρων”. Ο Χατζιδάκις το συμπεριέλαβε πολύ αργότερα στη “Ρωμαϊκή Αγορά”, με ερμηνεύτρια την Μαρία Φαραντούρη, η οποία το τραγουδάει και στον δίσκο με την ΑΜΟΡΓΟ του Χατζιδάκι – όση πρόλαβε να μελοποιήσει – που κυκλοφόρησε μετά το θάνατό του.
Καλή Ακρόαση