ΜΑΝΩΛΗΣ ΡΑΣΟΥΛΗΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ

ΜΕ ΤΑ ΦΩΤΑ ΝΥΣΤΑΓΜΕΝΑ (ΟΙ ΝΤΑΛΙΚΕΣ)
Στίχοι: Μανώλης Ρασούλης
Μουσική: Χρήστος Νικολόπουλος
Ερμηνεία: Γιώργος Σαρρής
Vinyl, LP, Album ” Παίξε Χρήστο επειγόντως ” 1982

ΕΡΜΗΝΕΙΑ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΑΡΡΗΣ (βιντεο)

ΕΡΜΗΝΕΙΑ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΑΡΡΗΣ, ΧΑΡΙΣ ΑΛΕΞΙΟΥ
απο το δίσκο ” Νταλίκες ” 1983

ΕΡΜΗΝΕΙΑ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΑΡΡΗΣ, ΧΑΡΙΣ ΑΛΕΞΙΟΥ

ζωντανα στην εκπομπή ” Κοίτα τι έκανες “
στο μπουζούκι ο συνθέτης Χρηστος Νικολοπουλος

ΣΤΙΧΟΙ: ΜΑΝΩΛΗΣ ΡΑΣΟΥΛΗΣ

ΜΕ ΤΑ ΦΩΤΑ ΝΥΣΤΑΓΜΕΝΑ (ΟΙ ΝΤΑΛΙΚΕΣ)
Με τα φώτα νυσταγμένα και βαριά
τριγυρνάνε οι νταλίκες στην Αθήνα
στα λιμάνια, στους σταθμούς, στην αγορά
ό, τι ψάχνεις στη ζωή να βρεις ξεκίνα.

Σ’ έχω δει πολλές φορές να τριγυρνάς
στο λαβύρινθο της πόλης σαν χαμένος
το σακάκι σου στον ώμο να κρατάς
κι όλους όσους δε θυμούνται φορτωμένος.

Σα σκηνές από ταινία “προσεχώς”
μοιάζεις μέσα στις στροφές αυτού του νόστου
δυο γενιές χαμένες πίσω δυστυχώς
κι η Αθήνα μια μητρόπολη του νότου.

Vinyl, LP, Album ” Παίξε Χρήστο επειγόντως ” 1982

ΠΑΙΞΕ ΧΡΗΣΤΟ ΕΠΕΙΓΟΝΤΩΣ 1982
Το 1982 έχουν περάσει τέσσερα χρόνια αφότου το 1978 έχει αποχωρήσει από το τραγούδι, και έχει επιστρέψει στη δουλειά που έκανε, στην Κέρκυρα στο κατάστημα με είδη δώρων, όταν θα χτυπήσει το τηλέφωνό του. Από την άλλη άκρη του σύρματος ο Χρήστος Νικολόπουλος θα ζητήσει από το Γιώργο Σαρρή να πει ένα τραγούδι για τον δίσκο «Παίξε Χρήστο επειγόντως» που ετοιμάζει μαζί με τον στιχουργό και φίλο του Μανώλη Ρασούλη. Το τραγούδι έχει τίτλο «Με τα φώτα νυσταγμένα» (Οι νταλίκες) και κανένας από τους Ελένη Βιτάλη, Δημήτρη Κοντογιάννη και Πασχάλη Τερζή που συμμετέχουν στο δίσκο, δεν θέλει να πει… Ο Σαρρής μπαίνει στο στούντιο της Columbia και θα πει τελικά πέντε από τα τραγούδια του δίσκου: «Με τα φώτα νυσταγμένα», «Το είχες κάνει σχέδιο», «Είπα να της πω ένα γεια», «Το ζεϊμπέκικο του θεού» και «Σαν το φονιά». Ο τραγουδιστής επιστρέφει στο μαγαζί του στην Κέρκυρα χωρίς να υποψιάζεται αυτό που θα ακολουθήσει. Ο δρόμος στη δισκογραφία και ταυτόχρονα προς την αναγνώριση και την καταξίωση έχει ανοίξει. Οι «Νταλίκες» γίνονται ύμνος, σπάνε τα κοντέρ της επιτυχίας και ο Ρασούλης αποκαλεί τον τραγουδιστή «εθνικό νταλικέρη».

Η μεγάλη επιτυχία του δίσκου ήταν το ομότιτλο («Παίξε Χρήστο επειγόντως») με την Ελένη Βιτάλη, αλλά, νομίζω, πως έκλεψαν την παράσταση, με την εξίσου τεράστια επιτυχία τους, οι «Νταλίκες» που μπήκαν κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή στο δίσκο «Παίξε Χρήστο επειγόντως» που κυκλοφόρησε το 1982. Είναι χαρακτηριστικό αυτό που σημειώνει ο Μανώλης Ρασούλης στο βιβλίο του «Εδώ είναι του Ρασούλη»:«Για φι-χι-ψι λόγους δεν ήθελα τελικά να το συμπεριλάβω στο δίσκο. Η γυναίκα του Χρήστου (σ.σ.Νικολόπουλου) με παρακάλεσε να το βάλω γιατί της άρεσε. Της έκανα το χατήρι. Το χόρεψε ως και ο Ανδρέας Παπανδρέου».

ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΑΡΡΗΣ βιογραφία
Ο Γιώργος Σαρρής (Ρουπάκας ήταν το πραγματικό του επώνυμο) γεννήθηκε στις 22 του Σεπτέμβρη 1948, σ’ ένα χωριό της Θήβας, από πατέρα αγρότη και μητέρα μοδίστρα με καταγωγή από τη Σμύρνη. Η οικογένειά του αντιπάλευε τη φτώχεια αντιμετωπίζοντας το τραγούδι στην καθημερινότητά της περίπου ως ένα από τα απαραίτητα βασικά αγαθά, όπως το ψωμί και το νερό: Όλοι ή σχεδόν όλοι τραγουδούσαν. Ο πατέρας Σαρρής είχε πολύ καλή φωνή και τραγουδούσε ερασιτεχνικά, το ίδιο η μητέρα και η γιαγιά του Γιώργου, η Κατίνα από τη Σμύρνη, ενώ ο παππούς του, ο Γιάννης Σαρρής, έπαιζε ούτι και τραγουδούσε επαγγελματικά.
Οι ρεμπέτικες πενιές και τα τραγούδια του μεγάλου Μάρκου Βαμβακάρη και οι φωνές μυθικών ονομάτων του δημοτικού τραγουδιού όπως της Τασίας Βέρρα, της Σοφίας Κολλητήρη, του Δημήτρη Ζάχου και άλλων, άγγιξαν από το πρώτο άκουσμα την ψυχή του και επηρέασαν, χωρίς ακόμα τότε να το συνειδητοποιεί, τον Γιώργο Σαρρή, από την παιδική του ηλικία. Με βιώματα σαν τα παραπάνω δεν ήταν δύσκολο τα δυο παιδιά της οικογένειας, η Χαρούλα και ο Γιώργος, να βρουν το δρόμο τους στη ζωή μέσα από το τραγούδι. Πρώτα όμως η ζωή θα τους έδειχνε το σκληρό της πρόσωπο…
Το 1958 ο πατέρας τους μετά από ασθένεια φεύγει από τη ζωή. Ο Γιώργος είναι σχεδόν 10 χρονών. Χρόνια δύσκολα και ο αγώνας για την επιβίωση ακόμα πιο δύσκολος. Η Χαρούλα εργάζεται ως μοδιστρούλα. Και ο Γιώργος αναγκάζεται να ριχτεί στη βιοπάλη.
Τελειώνοντας το δημοτικό σχολείο βρίσκει μεροκάματο στη θάλασσα, σε ψαράδικα, και στη συνέχεια όταν κλείσει τα 15 που επιτρέπεται να βγάλει ναυτικό φυλλάδιο, μπαρκαρει στα καράβια. Το 1972 βρίσκεται στη Δανία όπου διατηρεί δική του επιχείρηση, ενώ ταξιδεύει τακτικά στην Ελλάδα έχοντας επαφή με το χώρο του τραγουδιού και κυρίως της νυχτερινής διασκέδασης. Η Χαρούλα που γνωρίζει καλύτερα από οποιονδήποτε άλλον το ταλέντο και τις δυνατότητες του αδελφού της, τον προτρέπει ν’ ασχοληθεί σοβαρά με το τραγούδι. Η πορεία του Γιώργου Σαρρή ως τραγουδιστής ξεκινάει.  Η ΠΟΡΕΙΑ ΣΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ: Ο Μπάμπης Τσετίνης το 1972 τον παίρνει δίπλα του στο μαγαζί που τραγουδάει ο ίδιος. Την ίδια εποχή κυρίαρχη θέση στα μουσικά πράγματα κατέχει το «Νέο Κύμα». Ο νεαρός τραγουδιστής τραγουδάει σε μπουάτ της Πλάκας μαζί με τον επίσης νεαρό τότε Αντώνη Βαρδή, δίπλα στους Νίκο Ξυλούρη, Μαρίζα Κωχ, Θέμη Ανδρεάδη και άλλα μεγάλα ονόματα. Στη συνέχεια θα βρεθεί στο σχήμα του Μανώλη Αγγελόπουλου ενώ θα συνεργαστεί και με τον Γιώργο Ζαμπέτα, τον Σταμάτη Κόκοτα, τον Γιάννη Πουλόπουλο και άλλα μεγάλα ονόματα του λαϊκού τραγουδιού. Ο ρόλος του στο πρόγραμμα είναι συγκεκριμένος: Τρία-τέσσερα τραγούδια στην αρχή και στη συνέχεια δεύτερη φωνή. Εργαζόμενος μερικές σεζόν στα νυχτερινά κέντρα διασκέδασης, πάντα και παντού στον ίδιο «ρόλο», δεν θ’ αργήσει να νιώσει κομπάρσος και ως μέρος ενός φόντου μπροστά στο οποίο κινούνται άλλοι πρωταγωνιστές. Το 1978, αγανακτισμένος και κουρασμένος από τον ρόλο του «κομπάρσου» και αφού έχει χάσει και τη μητέρα του, παρατάει τα νυχτερινά κέντρα διασκέδασης και επιστρέφει στη δουλειά που έκανε πριν ασχοληθεί με το τραγούδι. Ανοίγει στην Κέρκυρα κατάστημα με είδη δώρων…

Γιώργος Σαρρής, Χάρις Αλεξίου, Χρήστος Νικολόπουλος

Η ΜΕΓΑΛΗ ΩΡΑ ΤΗΣ ΔΙΣΚΟΓΡΑΦΊΑΣ
1982 ” Παίξε Χρήστο επειγόντως : Έπρεπε όμως να περάσει μια σχεδόν δεκαετία για τον Γιώργο Σαρρή, που πρωτοανέβηκε στο πάλκο το 1973 για να μπει στη δισκογραφία το 1982 που συμμετέχει στο δίσκο ” Παίξε Χρήστο επειγόντως ” η τεράστια επιτυχία του τραγουδιού «Οι νταλίκες» («Με τα φώτα νυσταγμένα και βαριά»), η οποία κυριολεκτικά τον εκτίναξε και τον καθιέρωσε ως έναν γνωστό λαϊκό τραγουδιστή.
1983 «Οι νταλίκες»: Την επόμενη χρονιά, 1983, ο Χρήστος Νικολόπουλος υπογράφει μουσικά τον πρώτο προσωπικό δίσκο του Γιώργου Σαρρή, που φέρει τον τίτλο «Οι νταλίκες» και σε στίχους του Μάνου Ελευθερίου, του Μανώλη Ρασούλη, του Λευτέρη Χαψιάδη, αλλά σε ποίηση του Νίκου Λαπαθιώτη. Σε δύο τραγούδια –επιτυχίες(«Καλύτερα παράφωνος» και «Με ιπτάμενο δίσκο»). Συμμετέχει η Χάρις Αλεξίου τραγουδώντας δυο τραγούδια και κάνοντας δεύτερες φωνές τόσο στις «Νταλίκες» όσο και σε κάποια ακόμα. Εκτός από τις «Νταλίκες» υπάρχουν κι άλλα δυο τραγούδια του Ρασούλη. Το «Σαν το φονιά», που κι αυτό προερχόταν από το «Παίξε Χρήστο επειγόντως», αλλά και το «Με ιπτάμενο δίσκο» που πρωτοτραγούδησε το 1981 ο Δημήτρης Κοντογιάννης στο δίσκο «Οι κυβερνήσεις πέφτουνε μα η αγάπη μένει». Εδώ το κομμάτι ακούγεται από τη Χάρις Αλεξίου. Το «Φέρε να πιούμε» αφιερώνεται από τους δημιουργούς του στον Λευτέρη Παπαδόπουλο.

Το ομότιτλο τραγούδι που έγινε πολύ μεγάλο σουξέ και το σήμα κατατεθέν του Σαρρή, προέρχεται από τον δίσκο των Νικολόπουλου – Ρασούλη «Παίξε Χρήστο επειγόντως» και λόγω της τεράστιας επιτυχίας του «βάφτισε» και τον πρώτο αυτόν προσωπικό δίσκο του Γιώργου Σαρρή. Τα ’80ς ήταν κι η πιο επιτυχημένη, από πλευράς δημοφιλίας, εμπορικότητας και σουξέ, δεκαετία της καριέρας του. Η δισκογραφία του, βέβαια, συνεχίστηκε και τη δεκαετία του ’90 ως και τις αρχές του 2000, αλλά πλέον είχαν αλλάξει οι εποχές γενικότερα για το λαϊκό τραγούδι, τουλάχιστον με την φυσιογνωμία που το γνωρίσαμε στη δεκαετία του ’80. Η δισκογραφία του Γιώργου Σαρρή αποτελείται από 7 προσωπικούς δίσκους και 12 συμμετοχές, ενώ, θα έλεγα, πως οι συνθέτες που τον καθόρισαν αλλά και του έδωσαν τα μεγαλύτερα σουξέ του είναι ο Χρήστος Νικολόπουλος, ο Τάκης Σούκας κι ο Τάκης Μουσαφίρης. Μπορεί οι μεγάλες επιτυχίες του να μετριούνται στα δάχτυλα του ενός χεριού, αλλά είναι πασίγνωστες, πιστεύω, σε όλους. Και μόνο οι τίτλοι τους αρκούν: «Οι νταλίκες» («Με τα φώτα νυσταγμένα και βαριά»), «Και μόνο που με κοιτάς λιώνω», «Άγιε μου Σώστη σώσε με», «Όλα για μένα είσαι εσύ» (ντουέτο με την Αλεξίου) κ.ά. Χρυσό και πλατινένιο δίσκο δεν κατάφερε να κάνει ο Γιώργος Σαρρής, συμμετείχε όμως σε ένα πολύ επιτυχημένο (πλατινένιο των 100.000 πωλήσεων) σάουντρακ («Το μινόρε της Αυγής»/1983) της ομώνυμης θρυλικής για το ρεμπέτικο τραγούδι τηλεοπτικής σειράς του αείμνηστου Φώτη Μεσθεναίου. Και φυσικά δεν του έλειψαν και κάποια επιτυχημένα ντουετα με την αδερφή του την Χαρούλα Αλεξίου.

Ο Γιώργος Σαρρής έχει καταγραφεί ως ένας από τους καλούς λαϊκούς τραγουδιστές της δεκαετίας του ’80. Έχοντας μια εκφραστική, με συναίσθημα, ευλύγιστη και με ωραία λαϊκά γυρίσματα φωνή, άφησε κι αυτός το ιδιαίτερο στίγμα του.  Ακόμα όμως κι ως δευτεραγωνιστής, κατάφερε να βάλει την προσωπική του ερμηνευτική σφραγίδα σε μερικά ωραία καθαρόαιμα λαϊκά τραγούδια που θα τραγουδιούνται πάντα.      πηγες: www.discogs.com, www.stixoi.info, www.e-orfeas.gr, www.i-diadromi.gr, Μανώλης Ρασούλης «Εδώ είναι του Ρασούλη» (Εκδόσεις «Ιανός» 2007), www.newsnowgr.com, www.katiousa.gr

ΚΑΛΗ ΑΚΡΟΑΣΗ τα χρόνια περνούν τα τραγούδια ταξιδεύουν