ΜΙΛΤΟΣ ΠΑΣΧΑΛΙΔΗΣ

ΠΗΝΕΛΟΠΗ
Στίχοι: Μίλτος Πασχαλίδης
Μουσική: Μίλτος. Πασχαλίδης
Ερμηνεία: Μίλτος. Πασχαλίδης
CD, Album ” Κακές συνήθειες ” 1998
CD, Album ” Δύο νύχτες στον Σταυρό Του Νότου ” 2022

ΕΡΜΗΝΕΙΑ: ΜΙΛΤΟΣ ΠΑΣΧΑΛΙΔΗΣ (official video)

ΕΡΜΗΝΕΙΑ: ΜΙΛΤΟΣ ΠΑΣΧΑΛΙΔΗΣ

ΖΩΝΤΑΝΑ ΣΤΟ ” ΣΤΑΥΡΟ ΤΟΥ ΝΟΤΟΥ ” 2022

ΠΗΝΕΛΟΠΗ
Μου λες κουράστηκες δε θες να περιμένεις
είκοσι χρόνια το ίδιο φόρεμα να υφαίνεις
κι εγώ που γύρισα τον κόσμο δίχως χάρτη
άκου τι έμαθα δεμένος στο κατάρτι

Όλους τους ξέμπαρκους τους τρώει το σαράκι
κι όσοι ταξίδεψαν ζηλεύουν την Ιθάκη

Σε σένα πάντα θα γυρνώ κι αν δε σου φτάνει
καράβι γίνε να γινώ εγώ λιμάνι
να δούμε μάτια μου στο τέλος ποιος θα αντέξει
και ποιος καλύτερα το ρόλο του θα παίξει

Όλους τους ξέμπαρκους τους τρώει το σαράκι
κι όσοι ταξίδεψαν ζηλεύουν την Ιθάκη

Κι όσα δεν έγιναν μην τρέχεις να προλάβεις
αφού δεν μπόρεσες ποτέ να καταλάβεις
πως ήσουν πάντα απ’ την αρχή μέχρι το τέλος
εσύ η ασπίδα μου το τόξο και το βέλος

Κι όλους τους ξέμπαρκους θα τρώει το σαράκι
κι όσοι ταξίδεψαν ζηλεύουν την Ιθάκη

Μου λες κουράστηκες δε θες να περιμένεις
είκοσι χρόνια το ίδιο φόρεμα να υφαίνεις

CD, Album ” Κακές συνήθειες ” 1998

«Κακές συνήθειες»: ο δίσκος σταθμός της γενιάς των τραγουδοποιών
Το 1998 κυκλοφορούν από την MINOS-EMI οι «Κακές συνήθειες» και με διαφορά καλύτερος δίσκος του Μίλτου Πασχαλίδη και φυσικά ένας από τους δίσκους που σε μια εικοσαετία θα μνημονεύουμε ως δίσκο σταθμό της γενιάς των τραγουδοποιών. Αν και όχι ικανή, σίγουρα αναγκαία συνθήκη για να χαρακτηριστεί έτσι ένας δίσκος, είναι να μπορεί να σταθεί ως μουσικό έργο. Και μπορεί αυτός ο δίσκος να περιέχει διαχρονικές επιτυχίες, αλλά βασικά περιέχει 10/10 καλά τραγούδια. Ο λόγος που έχει τέτοια βαρύτητα το σύνολο του έργου είναι αφενός γιατί είναι δείκτης πρόθεσης του δημιουργού και αφετέρου γιατί η ίδια η πραγματικότητα μας δείχνει ότι το να προβλέψει κάποιος το τραγούδι που θα ξεχωρίσει δεν είναι τόσο απλό όσο ακούγεται, πόσο μάλλον να βασίσει την πορεία του δίσκου πάνω σ’ αυτό.

Ο δίσκος είχε σημαντικές επιτυχίες. Βασικά, το ομώνυμο του δίσκου, οι «Κακές συνήθειες» που ξεχώρισε στην προτίμηση του κόσμου και, όπως έχει δηλώσει και ο ίδιος ο Μίλτος, ήταν και το τραγούδι που έκλεισε δια παντός για τον ίδιο την πόρτα στην καριέρα του μαθηματικού. Και τελικά, ό,τι μας δένει στα παλιά είναι οι κακές συνήθειες; «Δεν είμαι σίγουρος. Νομίζω χονδρικά ναι. Αυτές είναι ατάκες οι οποίες γράφουμε στα τραγούδια, αλλά στην πορεία των χρόνων μας εκδικούνται. Πιθανόν αυτή να είναι η ατάκα που έχει μείνει μέσα μου. Ναι, μάλλον ό,τι μας δένει στα παλιά είναι οι κακές συνήθειες. Αλλά εξαρτάται και τι προσδιορίζει κάποιος ως κακές συνήθειες. Γιατί πολλές φορές το λέμε και ποιητική αδεία».

Ο Οδυσσέας συνομιλεί με την Πηνελόπη. Παρευρίσκονται ο Τηλέμαχος, ο Λαέρτης και ο Εύμαιος. Πήλινη ανάγλυφη πλάκα από τη Μήλο, πε. 460-450 π.Χ. Νέα Υόρκη, Μητροπολιτικό Μουσείο, 30.11.9

ΠΗΝΕΛΟΠΗ
Ένα σημαντικό στοιχείο στο οποίο αξίζει κάποιος να σταθεί σε αυτό το δίσκο είναι ο Μίλτος Πασχαλίδης ως στιχουργός. Δεν ξέρω αν οφείλεται στην γνωριμία και μετέπειτα συνεργασία του με τον Άλκη Αλκαίο και τον Οδυσσέα Ιωάννου αλλά ο Μίλτος δεν ξεπέρασε ποτέ τον εαυτό του σε ότι αφορά το στίχο του από τις «Κακές συνήθειες» και μετά. Η αλήθεια βέβαια είναι πως στιχουργικά ανέβασε πολύ απότομα τον πήχη με αυτό το δίσκο. Η «Πηνελόπη» είναι ίσως, ο καλύτερος στίχος που έγραψε ποτέ. Όπως έχει πει και ο ίδιος οι άνθρωποι γεννούν ανθρώπους και τα τραγούδια γεννάνε τραγούδια. Η Πηνελόπη λοιπόν έχει «μαμά» της τον Θανατηφόρο πυρετό της Μελίνας Τανάγρη και μπαμπά της τον «Σεβάχ το θαλασσινό» του Μάνου Λοΐζου. Ο στίχος της, αν και η «Πηνελόπη» δεν είναι λαϊκό τραγούδι έχει αυτό το ακαριαίο των λαϊκών τραγουδιών. Ο Πασχαλίδης στο τραγούδι αυτό αξιοποιεί ως πεδίο του το μύθο για να αφηγηθεί το σήμερα και συνοψίζει -ως όφειλε- έναν από τους κύριους άξονες της Οδύσσειας.
Η Πηνελόπη αναλογικά κρατά το ίδιο νήμα που κρατά η Ιθάκη του Αλεξανδρινού και η Ελένη του Σεφέρη, το ίδιο νήμα που μας συνδέει ακόμα με Ομηρικά έπη. Ο Πασχαλίδης όταν έγραφε το τραγούδι ονειρευόταν μία κέλτικη μπαλάντα που θα ερμήνευε ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου. Ο Βασίλης όμως θεώρησε το τραγούδι σίγουρη επιτυχία και διάλεξε να πει ένα άλλο λιγότερο φωτισμένο παιδί του δίσκου. Πλην όμως δεν είπε ποτέ στον Μίλτο ότι το τραγούδι του άρεσε πραγματικά. Ο Πασχαλίδης απογοητευμένος δεν φτιάχνει ποτέ την κέλτικη μπαλάντα που ονειρευόταν και το κατά τα άλλα σπουδαίο αυτό τραγούδι περιπλανιέται για περίπου δύο δεκαετίες μέχρι να βρει την μορφή που του ταίριαζε.

ΠΡΟΤΙΜΩ ΤΟ ΜΙΛΤΟΣ ΑΠΟ ΤΟ ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ
«Προτιμώ το Μίλτος, το Μιλτιάδης μου φαίνεται πολύ επίσημο. Αν και είναι πολύ ωραίο το τι σημαίνει. Μιλτιάδης σημαίνει “γιος του πορφυρού”. Η μίλτος είναι ένα υλικό, με το οποίο έβαφαν κόκκινα τα σκεύη οι αρχαίοι Έλληνες. Είναι ένα όστρακο και το χρώμα της είναι κεραμιδί, πορφυρό. Οπότε ο Μιλτιάδης είναι ο “απόγονος του πορφυρού”, είναι ένα πολύ ωραίο όνομα που μου έδωσαν λόγω του παππού μου. Μου αρέσει να το ακούω σε άλλους, αλλά όταν μου μιλάει κάποιος, στο Μιλτιάδης σπάνια γυρίζω. Μου φαίνεται σαν να πρέπει να φοράω κοστούμι».
Ο Πασχαλίδης είναι κατά βάση αυτοβιογραφικός στο στίχο του και αφιερώνει συχνά δίσκους και τραγούδια στις αγαπημένες του. Τα τελευταία χρόνια φαίνεται να ξεχωρίζει στη γενιά του. Μάλλον γιατί διαφοροποιείται. Στην πραγματικότητα η τραγουδοποιία είναι μονάχα ένα απ’ τα πεδία του. Εδώ και δύο δεκαετίες μελοποιεί τους σημαντικότερους Έλληνες στιχουργούς και τα τελευταία χρόνια επιλέγεται κατά κόρον ως ερμηνευτής του έργου των σπουδαιότερων Ελλήνων συνθετών. Στα live του πάλι είναι διασκεδαστής. Το πρόγραμμα κάθε συναυλίας το φτιάχνει μόνο και μόνο γιατί δεν έχει νόημα να χαλάσεις ένα πρόγραμμα αν δεν το έχεις φτιάξει προηγουμένως. Ο Πασχαλίδης για επαγγελματίας είναι πολύ ερασιτέχνης. Κάνει απανωτά λάθη στρατηγικής. Και αυτό τον σώζει. (πηγή: www.e-tetradio.gr)
πηγές: www.e-tetradio.gr, www.e-tetradio.gr, www.news247.gr

ΚΑΛΗ ΑΚΡΟΑΣΗ Τα ωραία τραγούδια δεν τελειώνουν ποτέ, και πάντα… ”Όλα αρχίζουν ξανά”.