ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΜΑΛΑΜΑΣ

ΠΡΙΓΚΙΠΕΣΑ
Στίχοι: Σωκράτης Μάλαμας
Μουσική: Σωκράτης Μάλαμας
Ερμηνεία: Σωκράτης Μάλαμας
CD, Album ” Ο φύλακας κι ο βασιλιάς ” 2000

ΕΡΜΗΝΕΙΑ: ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΜΑΛΑΜΑΣ (στούντιο)

ΕΡΜΗΝΕΙΑ: ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΜΑΛΑΜΑΣ (ζωντανά)
Diesi in Concert

 

ΠΡΙΓΚΗΠΕΣΑ
Άλλα θέλω κι άλλα κάνω
πώς να σου το πω
έλεγα περνούν τα χρόνια
θα συμμορφωθώ.

Μα είναι δώρο άδωρο
ν’ αλλάξεις χαρακτήρα
τζάμπα κρατάς λογαριασμό
τζάμπα σωστός με το στανιό.

Έξω φυσάει αέρας
κι όμως μέσα μου
μέσα σ’ αυτό το σπίτι
πριγκηπέσα μου,
το φως σου και το φως
χορεύουν γύρω μας
απίστευτος ο κόσμος
κι ο χαρακτήρας μας.

Άλλα θέλω κι άλλα κάνω
κι έφτασα ως εδώ
λάθη στραβά και πάθη
μ’ έβγαλαν σωστό.

Ξημερώματα στο δρόμο
ρίχνω πετονιά
πιάνω τον εαυτό μου
και χάνω το μυαλό μου.

CD, Album ” Ο φύλακας κι ο βασιλιάς ” 2000

Ο ΦΥΛΑΚΑΣ ΚΑΙ Ο ΒΑΣΙΛΙΑΣ
Αρχές της νέας χιλιετίας ο Σωκράτης Μάλαμας κυκλοφορεί τον όγδοο δίσκο του με τίτλο Ο φύλακας κι ο βασιλιάς. Το άλμπουμ περιλαμβάνει δεκατρία τραγούδια σε μουσική δική του, και στίχους δικούς του και των Άλκη Αλκαίου, Οδυσσέα Ιωάννου, Φωτεινής Λαμπρίδη, Θανάση Παπακωνσταντίνου, ενώ συμμετέχουν ως τραγουδιστές ο Μανώλης Λιδάκης και η Μελίνα Κανά. Είναι ο πρώτος του δίσκος που εμπιστεύεται σε άλλον την ενορχήστρωση, τον στενό συνεργάτη του Άκη Κατσουπάκη, ο οποίος προερχόμενος από άλλο χώρο, έδωσε διαφορετικό ύφος στα τραγούδια του, ανοίγοντας την πόρτα σε ευρύτερο κοινό. Όπως όλοι οι δίσκοι του Σωκράτη Μάλαμα, έτσι κι αυτός άργησε να γίνει ευρέως γνωστός. Ο δίσκος αυτός στάθηκε η αφορμή να γίνει γνωστός σε ένα ευρύτερο κοινό. Καθώς περιέχει ένα από τα πιο γνωστά του τραγούδια, την Πριγκηπέσσα, το οποίο έχει και μια ιδιαίτερη ιστορία. Όπως πολλά τραγούδια του Μάλαμα πήρε το χρόνο της μέχρι να αγαπηθεί από το κοινό σε μεγάλο εύρος. Χαρακτηριστικό είναι, ότι το γνωστότερο τραγούδι του δίσκου, η Πριγκηπέσα, ανέβηκε στο #1 του iTunes Greece 10 χρόνια μετά.

ΠΡΙΓΚΙΠΕΣΑ: Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΤΡΑΓΟΥΔΙΟΥ
Σε συνέντευξή του στο Βημα (28/08/11) ο Σωκράτης Μάλαμας διηγείται πως έγραψε το τραγούδι της Πριγκιπέσας:  – Υπάρχουν τραγούδια που τα έγραψες και μετά λογόκρινες τον εαυτό σου και δεν τα έβγαλες προς τα έξω; «Αν έχω ηχογραφήσει 150 τραγούδια, 200 έχουν μείνει απ’ έξω. Πιο πολλά είναι τα απ’ έξω. Πολύ συχνά βγαίνουν κομμάτια από τον κακό μου εαυτό και λέω: “Τώρα τι είναι αυτό; Δεν έχουμε σχέση οι δυο μας”».
– Δεν σου έχει τύχει ποτέ να κάνεις λάθος εκτίμηση για ένα τραγούδι και μετά να αλλάξεις γνώμη, και αυτό να σε δικαιώσει; «Κατά μια έννοια, έτσι έγινε με την “Πριγκηπέσα”! Την έγραψα ως δώρο γενεθλίων σε μια γυναίκα, επειδή δεν είχα λεφτά να της πάρω κάτι. Μαγείρευε να φάμε φακές, που ήταν ό,τι είχε απομείνει, και ενώ την έβλεπα σκέφτηκα: “Αυτό αξίζει τον κόπο τώρα να το τραγουδήσει κάποιος, να το βγάλει προς τα έξω”. Το έγραψα και το έπαιξα κατευθείαν, χωρίς να μεσολαβήσει καθόλου χρόνος. Οταν το έπαιξα λύθηκα στα γέλια, το θεώρησα τόσο αστείο. Η φίλη μου, η οποία δεν είχε καμία σχέση με τη μουσική, άφησε κάτω τις κουτάλες και μου είπε: “Πότε το έγραψες αυτό το τραγούδι; Το ξέρεις ότι είναι πάρα πολύ καλό; Απορώ γιατί γελάς”».
– Συγγνώμη, αλλά έπειτα από αυτό το δώρο δεν άλλαξε η σχέση σου με αυτήν τη γυναίκα; «Την παντρεύτηκα». – Πώς σχολιάζεις το γεγονός που η «Πριγκηπέσα» συνεχίζει να δέχεται μαζική επίθεση επανεκτελέσεων; ” Μετά από ένδεκα χρόνια ξαφνικά το ανακαλύψανε -προς τιμήν του τραγουδιού. Εμείς δεν είμαστε οι δρώντες, τη στιγμή που κάνεις κάτι και το αφήνεις μέσα στο χρόνο, στη μέρα και στη νύχτα να περπατάει, θα κάνει τις παρέες του και είναι ευτυχές ότι το τραγουδάνε από τα ταβερνεία μέχρι τα ιλουστρασιόν μαγαζάδικα, τα περίεργα. Σημαίνει ότι κάποιος βρίσκει κάτι εκεί από τον εαυτό του. Γιατί τα φτιάχνουμε τα τραγούδια, αν όχι για να τραγουδηθουν από οποιονδήποτε και οπουδήποτε; Τότε θα γράφαμε στους δίσκους επάνω ότι τα τραγούδια αυτά τραγουδιούνται από τις τέσσερις το απόγευμα μέχρι τις εννιά το βράδυ σε συγκεκριμένους χώρους που δεν υπερβαίνουν τα πενήντα τετραγωνικά μέτρα με κατάλληλη ενδυμασία του αοιδού και με κατάλληλη ηθική συμπεριφορά και πιστοποιητικό κι αισθητική η οποία έχει επικυρωθεί από τη μουσική αστυνομία της χώρας…”  Σε μια άλλη συνέντευξή του, στη Lifo, ο συνθέτης είχε θέσει ως εξής τη διαδικασία της δημιουργίας ενός τραγουδιού: «Τίποτα δεν με ωθεί να γράψω. Εκεί που πίνω κρασί με τους φίλους μου ή κάνω βόλτες με πιάνει κάτι που με κάνει να στριμωχτώ, να καθίσω σε μια γωνιά και να ασχοληθώ μόνο με αυτό. Είναι όπως μπαίνεις σε ένα λιβάδι την άνοιξη και βλέπεις και τσουκνίδες και μαργαρίτες. Ελπίζω να μην έγραψα μόνο τσουκνίδες στη ζωή μου».
Η Πριγκιπέσα έγινε κτήμα και αίσθημα πολλών ανθρώπων χρόνο με το χρόνο, στόμα με στόμα. Σε μαγαζιά στο μισοσκόταδο με τις ρακές και τα κρασιά να βοηθάνε στο να πέσουν οι όποιες αναστολές, στα σπίτια ή όπου αλλού, εκεί που μαζεύονται οι παρέες. Έγινε κυρίως ένας ύμνος προς την αγάπη, τραγουδισμένη υπό ένα πολύ ιδιαίτερο ποιητικό πρίσμα.

ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΜΑΛΑΜΑΣ: Βιογραφικά στοιχεία
Ο Σωκράτης Μάλαμας γεννήθηκε στις 29 Σεπτεμβρίου του 1957 στη Συκιά της Χαλκιδικής. Είναι ένας από τους πιο γνωστούς Έλληνες συνθέτες και ερμηνευτές και ένα από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα του έντεχνου τραγουδιού. Λόγοι εργασίας των γονέων του τον έκαναν να βρεθεί στη Στουτγάρδη της Γερμανίας μέχρι τα εφηβικά του χρόνια. Στη συνέχεια επέστρεψε στη Θεσσαλονίκη. Το μπουζούκι που του έκανε δώρο ο πατέρας του αποτέλεσε το αρχικό του ερέθισμα για τη μουσική. Στα δεκατρία του αγόρασε την πρώτη του κιθάρα ως επιβράβευση για τις επιδόσεις του στα σχολικά μαθήματα και στα δεκαεπτά του παρακολούθησε μαθήματα κιθάρας στο Μακεδονικό Ωδείο Θεσσαλονίκης. Μετά την αποφοίτησή του από το Λύκειο, επέστρεψε και πάλι στη Γερμανία για να παρακολουθήσει μαθήματα μουσικής στο Ωδείο της Στουτγάρδης. Σε μια δύσκολη περίοδο της ζωής του αποφασίζει να επιστρέψει και να πάει για σπουδές στο Εθνικό Ωδείο Αθηνών, μαθητεύοντας δίπλα στον Βαγγέλη Ασημακόπουλο και στον Νότη Μαυρουδή. Από τα 23 του αρχίζει την επαγγελματική του σταδιοδρομία, εργαζόμενος ως δάσκαλος κιθάρας καθώς και ως τραγουδιστής σε λαϊκά μαγαζιά. Πριν ξεκινήσει την προσωπική του πορεία, υπήρξε κιθαρίστας στην ορχήστρα του Νίκου Παπάζογλου.  Η πρώτη απόπειρα που έκανε στην ελληνική δισκογραφία δεν στέφθηκε με επιτυχία καθώς η δισκογραφική εταιρία Lyra απέρριψε το υλικό του με την αιτιολογία ότι δεν ήταν εμπορικό. Συνέχισε να παίζει μουσική σε λαϊκά μαγαζιά, προσθέτοντας και κάποια δικά του τραγούδια στο πρόγραμμα που παρουσίαζε, χωρίς να αναφέρει ότι ο ίδιος ήταν ο δημιουργός. Μέχρι τη στιγμή που ο Νίκος Παπάζογλου τον άκουσε και διέκρινε το ταλέντο του, οπότε και τον έπεισε να μπει για ηχογράφηση στο στούντιο και να ετοιμάσει την πρώτη του δουλειά, με τίτλο «Ασπρόμαυρες Ιστορίες» το 1989. Από εκεί και ύστερα όλες οι δισκογραφικές του δουλειές κυκλοφορούν από την Lyra. Σιγά σιγά τα πράγματα πήραν το δρόμο τους με πρώτη μεγάλη επιτυχία το Να βάλω τα μεταξωτά σε στίχους Γιάννη Τσατσόπουλου και ερμηνεύτρια τη Μελίνα Κανά με την οποία και συνεργάζεται τα πρώτα χρόνια. Η πορεία του από τα μέσα του ’90 και ύστερα είναι διαρκώς ανοδική. Το 2000 φτιάχνει το δίσκο Ο φύλακας κι ο βασιλιάς­ που περιέχει την περιβόητη Πριγκηπέσσα. Ένα τραγούδι που σιγά σιγά θα γίνει γνωστό και σε ανθρώπους που αγνοούν την ύπαρξή του μέχρι τότε και θα ακούγεται σε όλα τα νυχτερινά μαγαζιά, γνωρίζοντας πολλές επανεκτελέσεις από διάφορους καλλιτέχνες. Έχει καταφέρει να προσελκύσει κοινό με ετερόκλητα στοιχεία και χαρακτηρίζεται από μια λαϊκότητα τόσο στην παρουσία του όσο και στα τραγούδια του. Έχει συνεργαστεί στη διάρκεια της πορείας του με διάφορους καλλιτέχνες, όπως ο συνθέτης Νίκος Ξυδάκης, η ερμηνεύτρια Χάρις Αλεξίου, ο ερμηνευτής και συνθέτης Αλκίνοος Ιωαννίδης, η ερμηνεύτρια Μελίνα Κανά, οι τραγουδοποιοί Ορφέας Περίδης και Θανάσης Παπακωνσταντίνου. Με στιχουργούς όπως ο Γιάννης Τσατσόπουλος, ο Μανώλης Ρασούλης, ο Γιώργος Αθανασόπουλος, ο Άλκης Αλκαίος, η Φωτεινή Λαμπρίδη, η Πηγή Καφετζοπούλου, ο Θοδωρής Γκόνης, ο Μιχάλης Γκανάς, ο Οδυσσέας Ιωάννου και ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου. Επίσης, είχε αρκετές συμμετοχές σε έργα άλλων καλλιτεχνών, όπως ο Λουδοβίκος των Ανωγείων, ο Διονύσης Τσακνής, ο Μιλτιάδης Πασχαλίδης, η Μαρία Θωίδου, ο B.D. Foxmoor και η Sadahzinia (των Active Member), η Ελευθερία Αρβανιτάκη, η Μαρία Λούκα, ο Νίκος Χαλβατζής και οι Χαΐνηδες. 
ΠΗΓΕΣ: www.discogs.com, https://stixoi.info, https://stixos.eu, https://el.wikipedia.org, www.tovima.gr, https://menshouse.gr, www.musicpaper.gr, https://cityportal.gr

Ο Σωκράτης Μάλαμας με τα δύο από τα τέσσερα παιδιά του τη Γραμμένη και το Γιάννη που τον συνοδεύουν στο τραγούδι.

ΚΑΛΗ ΑΚΡΟΑΣΗ Τα ωραία τραγούδια δεν τελειώνουν ποτέ, και πάντα… ”Όλα αρχίζουν ξανά”.